Pionerene | Blaxploitation og pastisj | LA Rebellion group | Skrekkfilm
7. – 8. oktober

På Filmens hus i Oslo.
Klikk her for påmelding!

Filmkulturen opplever en ny vår i Oslo

Filmkulturen opplever en ny vår i Oslo

Det er for tiden gode vilkår for de som vil oppleve film utenom Nordisk films  kinomonopol i Oslo. Både Oslo Pix –  byens nye filmfestival, Cinemateket og Kunstnernes hus kino har konsepter som ligner aktiviteten til en filmklubb.

Oslo Pix varmer opp med flere visninger før festivalen avvikles i midten av juni. Den første går av stabelen i kveld, med førpremiere av Elle av Paul Verhoeven på Saga kino. Filmen innledes av Karsten Meinich og Lars Ole Kristiansen fra Montages. Cinemateket i Oslo har startet serien Tommys utvalgte, hvor Tommy Lørdahl, kjent som arrangør av Oslo International film festival gjennom en årrekke,  månedlig plukker ut en film for visning i cinematekets program. Han holder også innledning til den første visningen. Denne månedene har han valgt Remainder av Omer Fast, en psykologisk thriller om en ung mann som blir utsatt for en ulykke. Lørdahl skal også kuratere en ny minikino i det nye «Kulturhuset» ved Youngstorget.

Kunstnernes hus kino er også et nytt skudd på stammen blant Oslos filmformidlere, og denne helgen viser de blant annet The Fits av Anna Rose Holmer. Filmen handler om en jente som opplever dramatiske anfall blant de andre medlemmene av dansetruppen hun er en del av. Filmen fikk den internasjonale filmklubbprisen Don Quijote under årets utgave av Tromsø internasjonale filmfestival.

Frivillig drevne filmklubber er det også flere av i hovedstaden enn noensinne: Elefanten filmklubb i Gamlebyen spesialiserer seg på utendørsvisninger, Oslo filmrullklubb viser film i analoge formater på Grønland, Cinema Neuf i studenthuset på Majorstua er byens mest aktive filmklubb i antall visninger og har ofte besøk av norske filmregissører, feministisk filmklubb har visninger på Deichmann bibliotek og barnefilmklubben på Gamlebyen skole er en av landet mest stabile og veldrevne. Ute i bydeler som Østensjø og Ullevål er det også aktive filmklubber i lokalmiljøene.

Det begynner å bli spennende å like film i Oslo, og med Jan Vardøens prosjekt Oslo 16 i det gamle Stenersenmuseet og Vega scene under oppseiling på vestbredden av Akerselva, blir det enda vanskeligere å få med seg alt som skjer på byens lerreter. Håpet er at utvalget trekker enda flere ut av sofaen for å møte filmen sammen med likesinnede rundt kinolerretet.

Bilde: The Fits av Anna Rose Holmer.