7. – 8. oktober

På Filmens hus i Oslo.
Klikk her for påmelding!

5 år med sommerfilmklubb i Hodalen

5 år med sommerfilmklubb i Hodalen

Hodalen sommerfilmklubb åpner dørene for 5.gang i sommer, og feirer jubileet med gode filmer, fest og popcorn.

Hodalen Sommerfilmklubb ble startet i 2012 i den lille fjellbygda Hodalen i Tolga kommune. Filmklubben ble startet av en generasjon ungdommer, hvor flere har flyttet ut for å studere eller jobbe, men som fortsatt har et nært forhold til bygda, og kommer hjem for å tilbringe somrene der. Med bakgrunn i 4H har alle stor sans for klubbvirksomhet og sosiale arrangement.

Sentralt for klubben er det over hundre år gamle forsamlingslokalet Fjell-ly, et tømmerhus med en liten scene, fantastisk akustikk og sjarmerende vedovn. For å kunne ha filmvisninger i huset må klubben dra egen strøm utenfra, sette opp teknikk for hver sesong og fyre med ved for å varme opp. Visningsutstyr lånes av kommunen og til oppstarten fikk klubben støtte av Tolga-Os Sparebank og Hodalen Bygdelag.

Siden starten har det blitt vist over 40 filmer (inkludert kortfilmer) for ca 500 store og små besøkende. Programmet har bestått av gamle klassikere, som Freske fraspark, aktuelle dokumentarer og nyere verdensfilmer. – Ønsket  er å vise noe som publikum ikke har sett før, eller noe det er veldig lenge siden de har sett, og å være et komplement til kinotilbudet på Tynset og Røros, sier Torun Slettan i Hodalen sommerfilmklubb.

Målet er å skape en hyggelig ramme rundt filmvisningen, og klubben har hatt kafé, quiz, pub og livemusikk. Det har blitt mange fine diskusjoner etter filmene, og i fjor var både ordfører og rådmann på plass under visningen av Bikes vs Cars. – Da ble det mulighet til å diskutere kollektivtransporttilbudet i kommunen, som er nesten ikke-eksisterende, forteller Slettan. Andre høydepunkter har vært fine konserter i forkant av, eller etter filmvisningene, med blant annet Simen Nygård Stubbe og Kim André Rønningen.

Siden 2016 har det også vært påskefilmklubb i Hodalen, noe som har vært veldig populært. Da er det gamle klassikere som har stått i fokus, med Fjols til fjells og Skulle det dukke opp flere lik

Sommerens program begynner med den skumle og vakre grøsserfilmen It Follows, og klubben håper de får mange på besøk som vil bli skremt. -Vi har veldig lite lyst til å se den helt alene, sier Torun Slettan. Det blir også noe for barna, og både Alle vi barna i bakkebygrenda og Min nabo Totoro vises i Fjell-ly.

Sommeren avsluttes med klassikeren Casablanca. – Den kom på andreplass av filmene folk ville se da vi gjorde målgruppeundersøkelse (ringerunde) i forkant av påskefilmklubben, forteller Slettan. – Det blir også avslutningsfest for alle som har vært med på å bidra i de 5 årene klubben har eksistert, og på barnefilmvisningene serveres det gratis popcorn for å feire jubileet, avslutter hun.

Filmklubbforbundet gratulerer, og håper på flere år med sommerfilmklubb i Hodalen!