7. – 8. oktober

På Filmens hus i Oslo.
Klikk her for påmelding!

Filmklubbsnacks i Haugesund

Filmklubbsnacks i Haugesund

Ved siden av årets norske filmsensasjon Thelma av Joachim Trier var det særlig fransk film som stod for noen av de største «filmklubbfilm»-opplevelsene under årets filmfestival i Haugesund.

Aller fremst for en filmentusiast troner vel Cannes direktør Thierry Frémaux’ film Lumière (bildet over), en kompilasjonsfilm bestående av en rekke av Lumière-brødrenes filmer, laget i filmens første tiår fra 1895 til 1905. Man skulle kanskje tro at rekke på rekke av gamle stumfilmer ikke hadde potensiale til å bli en god moderne kinofilm, men det er det faktisk blitt. Også lærer man både litt filmhistorie og litt om filmfortelling samtidig. Filmen blir tilgjengelig både for kinoer og filmklubber fra Fidalgo film.

For de filminteresserte vil det også være av filmhistorisk interesse å se Redoubtable av Michel Hazanavicius. En komedie, må man vel kalle det, om den franske regissøren Jean-Luc Godard og hans kone Anne Wiazemsky. Et slags blikk på filmhistorien dette også. Paret er for øvrig fremragende spilt av Stacy Martin, kjent fra Lars von Triers Nymphomaniac, og Louis Garrel.

lamant
Jérémie Renier og Marine Vacth i L’amant double (Francois Ozon, 2017)

Ellers må Francois Ozons film L’amant double nevnes. Ozon slutter aldri å overraske og har igjen trådt til med en sterk filmopplevelse. Fjernt fra fransk filmkultur står heller ikke Mikael Haneke som stadig ryster sitt publikum, her med Happy End, som er kjøpt inn av Arthaus. Blant høydepunktene i Haugesund var også årets Gullbjørn-vinner fra Berlinfestivalen, ungarske Ildikó Enyedis film som har fått den norske tittelen Om kropp og sjel – en vár kjærlighetshistorie fra slakterimiljø(!).

amandaHaugesundfestivalens særpreg er å være et bransjetreff for kinofolk, og en utpakking av kommende kinofilmer. Den er dessuten vertskap for utdelingen av Amanda-prisene – der bransjen feirer seg selv og sine. Her er det gode muligheter for å treffe skuespillere og filmskapere i et uformelt miljø. Med arrangementet New Nordic Film har festivalen også plassert seg i internasjonal sammenheng. I år ikke bare med film, men også med tv-seriepremiere fra flere nordiske land. Det er fortsatt rom for Norges eldste fimfestival som den vel kan kalles, i sin tid grunnlagt i badebyen Drøbak ved Oslofjorden før den etter noen år drev i land for godt i Haugesund. En by som virkelig trenger litt festivalmoro nå som olje-eventyret går mot slutten…