Pionerene | Blaxploitation og pastisj | LA Rebellion group | Skrekkfilm
7. – 8. oktober

På Filmens hus i Oslo.
Klikk her for påmelding!

Variert norsk filmhøst i vente

Variert norsk filmhøst i vente

Denne uken sparket Norsk filminstitutt den norske filmhøsten i gang med å presentere 16 filmer som skal opp på kino frem til jul. Arrangementet viste at norsk filmproduksjon favner over et vidt spekter, og blir stadig mer profesjonelt.

Premierene på norske filmer står i kø utover høsten, men nå i august er det bare Prebz & Dennis – the Movie som regjerer. I september kommer Joachim Triers overnaturlige thriller Thelma og Mikkel B. Sandemoses eventyrfilm Askeladden – i Dovregubbens hall opp på lerretet. For filmklubbene er nok Triers sjangerlek mest aktuell, og operaen er et av flere steder hvor Thelma konfronteres med sine uforklarlige krefter.

Barnefilmklubbene vil også få mulighet til å utvide sitt repertoar etter at Elias og storegaps hemmelighet har rast fra seg på kino. Den har premiere i oktober sammen med fem andre filmer. Karsten og Petra lager teater blir også et tilbud for de minste denne måneden.I november kommer dessuten Ekspedisjon Knerten av Andreas J. Riiser. En film det allerede har blitt blest om er Iram Haqs Hva vil folk siHistorien om den norsk-pakistanske jenta som kidnappes av sin egen familie har fått mye oppmerksomhet, og filmen er tatt ut til hovedkonkurransen under filmfestivalen i Toronto i september sammen med Triers Thelma.

En annen film i oktober som i hvert fall undertegnede fikk forventninger til, er Natta pappa henta oss av Steffan Strandberg. En sterk oppveksthistorie om en alkoholisert mor kombinert med en blanding av animasjon, super-8 opptak og live-action høres ut som 60 minutter med spennende og meningsfull underholdning. I november starter oppkjøringa til jul med Juleblod. Den distribueres av Another World Entertainment, som etter hvert har tatt hevd på å distribuere thrillere og skrekkfilmer. Andre titler her er Skyggenes dal av Jonas Matzow Gulbrandsen (med fantastisk musikk av Zbigniew Preisner, blant annet brukt av Krzysztof Kieslowski) og Hjemsøkt av Carl Christian Raabe.

Filmhøsten rundes av med storproduksjonen Den 12. mann av Harald Zwart. Nyinnspillingen av Jan Baalsruds utrolige flukt fra tyskerne, tidligere fortalt av Arne Schouen i Ni liv, vil forhåpentligvis trekke mengder av publikum, og bidra til fortsatt vekst i antallet som ser norsk film på kino.

Se fullstendig oversikt over høstens norske premierer her!