Hva er en filmklubb?

Filmklubber er ideelle foreninger som viser både klassikere og nyere filmkunst fra hele verden.

Filmklubbvirksomheten i Norge støttes av Norsk filminstitutt

nfilogo2017

Hete tips fra Cannes

Hete tips fra Cannes

Årets Cannes-festival er i gang, med nye filmer av blant andre Spike Lee, Gaspar Noé og Lars von Trier, og fra iranske Jafar Panahi og russiske Kirill Serebrennikov– som begge sitter i husarrest i sine respektive land.

Mens vi venter på anmeldelsene – og at filmene blir tilgjengelige her hjemme – kommer en liten oversikt over noen av filmene det er knyttet størst forventning til, med noen bunnsolide alternativer dere kan vise i filmklubbene allerede nå.

I NFKs katalog får du oversikt over hvilket format vi kan tilby filmen i, og hvordan den kan bestilles til din filmklubb.

Er det ikke filmklubb der du bor? Start en selv!  

Iransk fokus

Årets åpningsfilm i Cannes er Everybody Knows av iranske Asghar Farhadi. Filmen har så langt fått en blandet mottagelse. Hans forrige film A separation (Nader og Simin – et brudd), vant Oscar for beste utenlandske film i 2012, og er tilgjengelig i vår katalog.

Jafar Panahis nye film Three Faces handler om tre skuespillere i ulike faser av karrieren. Hans forrige film ble også laget mens han var i husarrest med et statlig forbud mot å lage film. Her kjører han rundt i en gul taxi i Teheran, og filmer sitasjonene som oppstår når folk hopper inn i bilen hans. Les mer om Taxi Teheran.

Colombiansk antropologi og kald krig

Birds of Passage er historien om narkotikasmugling i Colombia før Pablo Escobars tid – og hvordan det blir en livsfarlig geskjeft for en klan av det lokale Wayuu-folket. Ciro Guerra deler denne gangen regi med sin kone Cristina Gallego, som tidligere har vært produsent for filmene hans.

Variety skryter av filmen og sier de kunsteriske visjonene matcher de antropologiske. Guerras forrige film Embrace of the Serpent gikk også inn i det antropologiske, med en suggerende fortelling om to antropologer på oppdagelsesferd i Amazonas på begynnelsen av 1900-tallet.

Paweł Pawlikowski er Cannes-aktuelle sin nye film Zimna Wojna (Cold War), som beskrives som en slags companion piece til den bejublede Ida, om en ung jenta som vokser opp i kloster etter å ha mistet sine foreldre i andre verdenskrig. Før hun kan avlegge sine klosterløfter må hun oppsøke sin siste gjenlevende slektning – den seksuelt frilynte tante Wanda. Les mer om Ida.

Kvinner i krig

I tillegg er David Robert Mitchell klar med sin nye film Under the Silver Lake. (Den kritikerroste John Carpenter-inspirerte skrekkfilmen It Follows er tilgjengelig gjennom vår katalog.)

Gaspar Noé deltar i Directors’ Fortnight-programmet med Climax (I katalogen ligger hans tidligere filmer Irreversibel og Enter the Void).

Benedikt Erlingsson er dessuten aktuell med sin actionkomedie Women at War, med knalltøffe Halldóra Geirharðsdóttir (Metalhead, Om hester og menn) i hovedrollen. Les mer Om hester og menn.

#Mannfolk

Som vanlig er konkurranseprogrammet i Cannes mannsdominert (skjønt Kritikeruka har en noe bedre kjønnsfordeling.) Men festivalen har en lovende dokumentar i Classics-programmet, om Alice Guy-Blaché – en av de første filmskaperne. Fra 1896 til 1906 var hun sannsynligvis den eneste kvinnelige filmskaperen i verden.

Be Natural: The Untold Story of Alice Guy-Blaché er den underkommuniserte historien om kvinnen som lagde sin første film som 23-åring, og som gikk videre til å skrive, regissere og produsere mer enn tusen filmer.

Les intervjuet med dokumentarfilmskaper Pamela Green på Z blogg.