Seminar om skeiv film

skeiv film seminar til nfk

Filmens Hus 3. og 4. november. Påmelding her. Mer info her.

Hva er en filmklubb?

Filmklubber er ideelle foreninger som viser både klassikere og nyere filmkunst fra hele verden.

Filmklubbminne: «Dårlige aktskifter, halvbilder og fokusproblemer»

Filmklubbminne: «Dårlige aktskifter, halvbilder og fokusproblemer»

Norsk filmklubbforbund feirer 50-årsjubileum. I den anledning har vi spurt et utvalg filmklubbfolk om deres beste filmklubbminner. Øistein S. Refseth er daglig leder i Mer Filmdistribusjon. Han var styremedlem i Trondheim Filmklubb mellom 2001 og 2004. 

Øystein Refseth
Lavmælt og saktegående film blir fort kjedelig fra maskinistrommet. Refseth har løsningen.

Da jeg var med i styret til Trondheim Filmklubb hadde de kontorer og visninger i Rosendal Teater i Innheredsveien 73. Der lærte jeg å vise film på 35 mm. Vi skjøtet ikke aktene sammen, men kjørte akt for akt på de to Bauer U4-maskinene. Dette førte til en del dårlige aktskifter, halvbilder og fokusproblemer.

Etter hvert ble jeg mer trygg i kinomaskinistrollen, som også kunne være en ganske ensom affære. Onsdag 15. oktober 2003 sto Norsk filmklubbforbunds 35 mm-kopi av Antonionis La Notte på programmet. Det var siste visning den kvelden, nesten ingen i salen og heller ingen andre enn meg igjen på kontoret.

I La Notte holder Antonioni foten støtt på LOL-bremsen. Filmen er ikke akkurat Fast & Furious, og uegnet for å se fra det mørke maskinrommet ved siden av høylytt durende projektorer. Det skulle bli en lang kveld. Men fordi jeg fikk besøk av kjæresten min, og vi hadde sex mellom to aktskifter, kommer jeg alltid til å huske denne visningen godt.

Jeg vil anbefale alle som vurderer å se La Notte, som varer to timer og to minutter bestående av mye stirring gjennom glassflater, over skuldre og forbi trær eller bjelker som hindrer de avstumpede karakterene i å ha direkte kontakt med hverandre, å alliere seg med en partner som kan få spilletida til å gå litt fortere.

Flere filmklubbminner: 
Tor Fosse
Tonje Hardersen