Seminar om skeiv film

skeiv film seminar til nfk

Filmens Hus 3. og 4. november. Påmelding her. Mer info her.

Hva er en filmklubb?

Filmklubber er ideelle foreninger som viser både klassikere og nyere filmkunst fra hele verden.

Filmklubbminne: Å komme hjem

Filmklubbminne: Å komme hjem

Norsk filmklubbforbund feirer 50-årsjubileum. I den anledning har vi spurt et utvalg filmklubbfolk om deres beste filmklubbminner. Svein Inge Sæther er daglig leder for Cinemateket i Trondheim. Han var med i Trondheim Filmklubb fra 1994 til 2001. 

Svein Inge Sæther Mitt filmklubbminne NFK
– Samtlige av de største filmfestivalene har eller har hatt filmklubbfolk som ledere og programsjefer, påpeker Svein Inge Sæther.

Jeg begynte å gå i filmklubben fra «første stund» da jeg ble student som 20-åring i 1994, og jeg ble styremedlem i Trondheim Filmklubb våren 1997. Jeg satt i styret til TFK fram til jeg fikk jobb som leder for Cinemateket Trondheim sommeren 2001.

Av mange gode filmklubbminner vil jeg trekke fram det aller første besøket hos Trondheim Filmklubb på Rosendal Teater, onsdag 14. september 1994. Jeg visste ikke så mye om hva som ventet meg, bortsett fra at jeg endelig skulle få se Eraserhead av David Lynch, en regissør jeg ble fan av da Twin Peaks gikk på NRK tre-fire år tidligere. Jeg kom inn i helt helt stappfull sal med over 200 publikummere, fikk et ledig sete helt ytterst på første rad og en opplevelse som fortalte meg at her hadde jeg kommet «hjem».

Filmklubbevegelsen har i korte trekk vært helt avgjørende for at jeg kunne skape meg en karriere i filmformidlingsfeltet. Jeg er fortsatt leder for Cinemateket Trondheim, 17 år seinere, og jeg har jobbet for en rekke festivaler, bl.a. Kosmorama og Femmina. Det var årene i styret til Trondheim Filmklubb, og kontakten med filmklubbforbundet og andre filmklubber i landet i den perioden, som ga meg grunnleggende kunnskap om film- og kinobransjen, om filmformidling og arrangering.

Dette gjelder for veldig mange andre profesjonelle filmformidlingsfolk i Norge, og filmklubbevegelsen har skapt gode kontakter for meg over hele landet og over hele spekteret i bransjen, blant kinosjefer og distributører, i filminstituttet og Nasjonalbiblioteket, i pressen og i filmfestivalene.

Blant de viktigste bevisene på filmklubbevegelsens betydning i Norge er det faktum at samtlige av de største filmfestivalene har eller har hatt filmklubbfolk som ledere og programsjefer, og at filmklubbakgrunnen til disse folkene har vært helt avgjørende for den kompetansen de sitter på i dag og kan skape sine festivalsuksesser (jeg hilser her altså til Tonje Hardersen i Den norske filmfestivalen, Tor Fosse i BIFF, Lasse Skagen i Film fra sør, Ola Lund Renolen i Kosmorama og Martha Otte i TIFF).

Flere filmklubbminner:
Tor Fosse
Tonje Hardersen
Øistein S. Refseth
Ingrid Kristin Dokka
Guttorm Petterson
Geir Kreken