Barnefilmfestivalen 2019

Barnefilmfestivalen 2019

Velkommen til en trivelig og sosial opplevelse for store og små! Mer info

Hva er en filmklubb?

Filmklubber er ideelle foreninger som viser både klassikere og nyere filmkunst fra hele verden.

Hva vi kan lære av kyssing på film

Hva vi kan lære av kyssing på film

– Toget er så innmari gått for sånn mainstream mannedominans. Kunstner Kyrre Bjørkås forteller om konsertforedraget «Verdenskysset», og hvordan aggressive mannekyss legger en demper på filmhistorien.

– Først var dette et prosjekt om filmsensur, og så tenkte jeg at det ville være interessant å bruke kysset som brekkstang, og å se om en kunne måle sensuren på hvordan det ble kysset gjennom filmhistorien. Det kan en strengt tatt ikke, men med litt velvilje, noen hårete eksempler og en utrolig god animatør ved navn Kristian Pedersen så blir det mulig å vise noen tendenser, forteller Kyrre Bjørkås, kunstnerisk ansvarlig for konsertforedraget «Verdenskysset».

Bjørkås og musikerne Jørgen Skjulstad og Eivind Henjum reiser gjerne rundt til filmklubber for å fremføre foredraget sitt, som er satt sammen av historisk filmmateriale, skreddersydde animasjoner og egenkomponert musikk laget av filmlydlegger Nils Jakob Langvik.

Kyrre Bjørkås. Foto Ingrid Pop
Det startet med en interesse for sensur, sier Kyrre Bjørkås. Så tok kyssinga over. Foto: Ingrid Pop.

Hva er lov på film

– Slik jeg ser det preger det vestlige filmspråket alt fra spill til nyheter til apper – i det hele tatt. Det er liksom ryggraden i vår audiovisuelle dannelse, og har en grammatikk som gir føringer for utrolig mye av den informasjonen som treffer oss i det daglige, sier Bjørkås.

– Derfor har jeg alltid vært interessert i sensurens rolle, for i sensuren, og særlig i den amerikanske såkalte «Hays Code» fra 30-tallet, kan en på en måte avlese språklige regler som til en viss grad har blitt stående siden. Men det tok forresten ikke så lang tid før denne kyssingen tok over prosjektet og skjøv det der med sensuren litt i bakgrunnen.

Bjørkås er utdannet billedkunstner ved Statens Kunstakademi, og har produsert auditiv og visuell kunst for gallerier, teaterscener og konsertscener i inn og utland.

Hva karakteriserer et bra filmkyss slik du ser det?

– Fortellerteknisk er det jo lett å bli begeistra for de klassiske femtitallskyssene, der sensuren var ganske hard, så filmskaperne ikke kunne være så eksplisitte.

En av favorittene hans er i Herfra til Evigheten, hvor de kysser på stranda og blir slukt av en bølge – av naturen, som også kan leses som at de blir slukt av seksualiteten.

– Samtidig er det jo innmari dølle kjønnsroller i spill, så noe videre spennende er det jo ikke, legger han til.

From here to eternity
Herfra til evigheten (1953) Fred Zinnemann.

Kyss med røsk

I The New York Times skriver filmkritiker Manohla Dargis om de mange ulike typer filmkyss, og hvordan «the forced kiss» ikke har holdt seg så godt i våre #metoo-tider. Har dere gjort dere noen erfaringer med hvordan filmkyss holder seg over tid?

– Ja, det der er ganske utrivelig. Jeg ser for eksempel Blade Runner en gang imellom, og den kyssescenen der kødder til hele slutten. Toget er så innmari gått for sånn mainstream mannedominans, og det er jo ikke noe ålreit fremstilling av hverken den ene eller den andre. Det blir ekstra ille, for filmkyss er jo liksom innbegrepet på antydningens kunst. Det er meningen at du skal forestille deg fortsettelsen av kysset – og alt som skjer etterpå – i hodet, for hvis ikke ender jo filmen ganske enkelt i en slags porno.

Han mener det opphausede romantiske filmkysset er avhengig av å være antydende.

– Derfor blir det helt uutholdelig å se sånne aggressive mannemannkyss, for tanken på hva som skjer etterpå er helt skrekkelig, og ødelegger lett en ellers god film. Men på den positive siden, jeg har sett et par homofilmer fra 80-tallet som både er overskridende for sin tid og klassisk antydende samtidig. Det hadde jeg skikkelig sans for, sier han.

– Jamfør Skam, forresten. Der var det noen kyss som hadde litt av den gode gamle røsken i seg. Når det gjelder fremtiden forøvrig skisserer vi noen muligheter i «Verdenskysset», men fremfor alt tenker jeg det er bra å overlate det til den gyldne fremtiden selv.

Bjørkås presenterer en smakebit av «Verdenskysset» på filmklubbseminaret i Tromsø fredag 18. januar på Driv.