Hva er en filmklubb?

Filmklubber er ideelle foreninger som viser både klassikere og nyere filmkunst fra hele verden.

Tysk nybølge

Papas kino ist tot! Lag helaften i filmklubben med film og foredrag.

Lesetips for den filminteresserte

Lesetips for den filminteresserte

Det bugner av nye bøker om film og tv. Enten du vil ha en Pulitzer-winner som skriver om tv-revolusjonen, fengende bøker om The Sopranos og Friends, eller om du vil ha medrivende fortellinger om kinomørkets magi – her er bøkene du trenger.

Olsenbanden. Et helmaks norsk filmeventyr av Jan Selås
Egmont forlag
368 sider, innbundet

Når man leker med tallene rundt hvor mange som har sett de 14 norske Olsenbanden-filmene siden den første kom ut for 50 år siden, har hver nordmann sett minst 8 Olsenbanden-filmer minst en gang. Det som er helt sikkert er at filmene er og har vært gjenstand for stor interesse, om ikke kjærlighet?

For noen år siden skrev Christian Monggaard en gigantisk, gjennomillustrert, nydelig bok om den danske Olsenbanden-filmserien. Endelig har den norske filmserien også fått sin påkostede publikasjon, full av bilder, kuriosa og fakta om filmene, filmskaperne og skuespillerne.

Boka kan kjøpes hos velassorterte bokhandlere, eller her.

Drømmepalasset Lismoen

Frogner kino av Kjetil Lismoen
68 sider

Hvor viktig er kinorommet for opplevelsen? Nå som Jan Vardøen har gjenskapt og gjenåpnet Frogner kino, har Rushprint-redaktør og filmkritiker Kjetil Lismoen benyttet anledningen til å skrive Frogner kinos historie. Her kan vi lese om hvordan denne atmosfæriske kinoen først ble bygget, og vi får også historier fra folk som har fått sin filmdannelse på Frogner, og som husker tilbake til å ha sett En amerikaner i Paris 18 ganger, som Mona Levin, eller Ellen Lande, som forteller om tiden hun var med i Oslo filmklubb, og hvordan årene da de holdt til på Frogner ble avgjørende for at hun valgte å bli filmskaper.

Dette er en liten, men kompakt bok, full av historier om filmmagi i mørket, godt kontekstualisert med hvordan mange av filmene ble mottatt da de kom. Et tidsdokument som kommer til å gi deg lyst til å se film på en ordentlig fin kino.

Boka kan blant annet kjøpes på Frogner kino og hos Tronsmo.

I like to watch_Emily Nussbaum

I Like to Watch: Arguing My Way Through the TV Revolution av Emily Nussbaum
Random House
384 sider

Emily Nussbaum er en Pulitzer-pris-vinnende tv-kritiker for The New Yorker, og anmeldelsene hennes er alltid skarpe og innsiktsfulle, og spesielt gode til å sette tv-serier inn i en større kulturell kontekst. Det blir særlig synlig her, når vi over en rekke gamle og nyskrevne essay og anmeldelser får innblikk i hvor glad hun alltid har vært i tv – helt siden hun ble hodestups fortapt i Buffy – og hvor mye forskjellig tv hun faktisk ser av både det kritikerroste, og de som oftere blir sett på som mer lowbrow.

Et av de beste essayene her er hennes selvransakelse over metoo, og hva det vil si å like menn som Woody Allen og Louis C.K., og i sistnevntes tilfelle også være med å løfte ham frem. Hun skriver også godt om seksualisert vold på tv, og hva dårlige fans gjør med seriene de elsker. Boka inneholder dessuten en rekke intervjuer med serieskapere, som Jenji Kohan (WeedsOrange is the New Black) og Ryan Murphy (Glee, American Horror Story), og en bråte anmeldelser hvor du slettes ikke trenger å ha sett seriene hun omtaler for å få noe ut av dem.

Boka er blant annet til salgs hos Tronsmo og Amazon.

The Sopranos Sessions

The Sopranos Sessions av Matt Zoller Seitz og Alan Sepinwall
Harry N. Abrams forlag
464 sider

Trenger vi fortsatt å snakke om The Sopranos (1999–2007)? Svaret viser seg å være et rungende ja. Filmkritikere Seitz og Sepinwall har fulgt serien siden den begynte, og har gjentatte ganger intervjuet serieskaper David Chase og andre involverte. Her samler de all sin kunnskap, og briljerer med tilgjengelige analyser av alt Sopranos. De skriver kritiske kortessay om hver eneste episode – helt spoilerfritt, så du kan se eller gjense serien samtidig som du leser. Dette er en masterclass i hvordan skrive om tv uten at det blir et handlingsreferat, men hvor de pakker analyse og gode observasjoner i hver eneste setning. Til og med i hver fotnote klarer de å klemme inn informative godbiter.

Her er også intervjusessions de har hatt med Chase etter hver sesong, noen tidligere ting de har skrevet om seriene, og til og med talen Chase holdt i James Gandolfini sin begravelse. Den er hjerteskjærende.

Boka er blant annet til salgs hos Tronsmo og Amazon.

Friends Reading a sitcom

Friends. A Reading of the sitcom av Simone Knox og Kai Hanno Schwind
Springer Link forlag
300 sider

Ikke nok med at alle går i nittitallsklær, plutselig begynte Generasjon Z å bingewatche Friends (1994–2004), en serie som var populær mens de fortsatt gikk i bleier. Friends har til og med blitt en interaktiv opplevelse med pop-up-utstillinger hvor du kan avbildes i sofaen på Central Perk, eller i leiligheten til Monica og Rachel. Hva skjer med verden?

Simone Know (University of Reading) og Kai Hanno Schwind ( Høgskolen Kristiania) går akademisk og analytisk til verks, og skriver om alt fra komikken i serien, setdesignet i leiligheten til Monica, hvordan woke-kultur og vårt syn på mangfold og representasjon har forandret seg siden serien kom, og hvordan serien skaper en intimitet med seeren som gjør at vi fortsatt ser på, selv etter flere runder med backlash. Her er også fascinerende analyser av noen av de mest minneverdige scenene (som når Ross ikke får på seg lærbuksa igjen), og intervju med noen av nøkkelpersonene bak serien, som serieskapere og produsente Marta Kauffman og Kevin S. Bright.

E-boka kan kjøpes her.

TO LIV

To liv – Zwei leben av Jan Erik Holst (red.)
Bokbyen forlag
240 sider, innbundet

Norge og Tyskland har hatt lang tradisjon for samarbeid, og på filmfeltet har Norge sett opp til tysk produksjon siden stumfilmens dager. I denne omfangsrike boka har redaktør Jan Erik Holst fått med et kobbel av skribenter for å vise frem hvordan det tysk-norske filmsamarbeidet har sett ut. Tekstene er i tillegg presentert både på norsk og tysk.

Jon Iversen har skrevet om boka på znett.com, og lar seg særlig begeistre av historien om stumfilmperioden, skrevet av Gunnar Iversen (ingen relasjon). Jon Iversen skriver. «(…) at to tyskere ved navn Paul Carl August Kräusslich og Heinrich Carl Köpke skulle bli de første til å bygge opp faste kinoer her i landet var helt nytt for meg og sikkert også for mange andre filminteresserte. Det er en fascinerende historie som rulles opp.»

Boka kan blant annet kjøpes hos forlaget Bokbyen.