Eventer & kurs

På disse sidene finner du NFKS «studieavdeling». Her får du informasjon om kommende arrangementer i filmklubbforbundets regi. Du kan også snappe opp noen programmeringstips og lese om grunnkurset i filmanalyse og filmhistoriekurset som NFK kan tilby klubbene. Vi tilbyr også kurs i Amerikanske tv-serier, Britisk tv-komedie og Filmmusikkseminar.

Kontakt Ingrid Rommetveit (NFK’s studiekonsulent) e-post: ingridr(at) filmklubb.no, eller telefon 48091001, eller Atle Hunnes Isaksen, e-post: atlei(at) filmklubb.no, telefon 22474683 for nærmere info og bestilling!

På denne siden finner du også informasjon om temaheftene som Norsk filmklubbforbund har utgitt, og informasjon om støtte til kurs i egen filmklubb

FOKUS: JAPAN | FILMFAGLIG SEMINAR 2012

Datoer: 29. og 30 september, Sted: Filmens hus påmelding til atlei at filmklubb.no

ARRANGØR: NORSK FILMKLUBBFORBUND – I SAMARBEID MED INSTITUTT FOR MEDIER OG KOMMUNIKASJON OG NORSK FILMKRITIKERLAG

LØRDAG 29. SEPTEMBER

09.30 – 10.00                      Registrering

10.00                              Velkomst ved Marit Soini FILM 1: SUMMER WARS (Hosoda 2009, 110 min,) innledning til filmen ved Helen McCarthy

12.10 – 13.00                      Lunsj i Bens cafe

13.00 – 15.00               Helen McCarthy  «Social and solitary consumption: a history of anime through audience experience»

15.00 – 15.30                       Pause

15.30 – 16.15                      Yuna de Lannoy: «Samurais don’t fight, they dance: morals and taboos in swordfight films»

16.45-17.45                         Gunnar Iversen  «Kurosawa, Rashomon og japansk film erobrer Vesten

18.00                                    FILM 2: RASHOMON (Kurosawa 1950, 88 min)

SØNDAG 30. SEPTEMBER

09.30 – 10.00                       Registrering

10.00                                    FILM 3: MOON AND CHERRY (Tanada 2004 82 min), innledning til filmen ved Jasper Sharp

11.30-12.30                         Lunsj

12.30 – 13.30                      Jasper Sharp:   «21st Century Tales – Japanese Cinema in the Digital Age»

13.30 – 14.00                      Pause

14.00 – 14.40                      Robin Syversen: «Koreeda; I Ozus fotspor?

15.00                     FILM 4: STILL WALKING (Koreeda 2008, 114 min)

ANIME | DEN SAMTIDIGE JAPANSKE FILMSCENEN | SAMURAIER SLÅSS IKKE – DE DANSER | RASHOMON OG KUROSAWA | HELEN MCCARTHY | JASPER SHARP | NYRESTAURERT KOPI AV RASHOMON

Hør ledende animeeksperter, filmvitere og skribenter gi en introduksjon til japansk film på høstens seminar!

Fra programmet

Helen McCarthy: Social and solitary consumption: a history of anime through audience experience

Jasper Sharp: 21st Century Tales: Japanese Cinema in the Digital Age

Yuna De Lannoy: Samurais don’t fight, they dance

Gunnar Iversen: Rashomon, Kurosawa og japansk films erobring av Vesten

Filmer: Nyrestaurert kopi av Rashomon (Kurosawa, 1950) |Still Walking (Koreeda 2008) | Summer Wars (Hosoda 2009), Moon and Cherry (Tanada, 2004)

Helen McCarthy er anime og manga ekspert, foredragsholder og forfatter.  Hun har skrevet åtte bøker om japansk anime og manga, blant dem den første engelskspråklige boka om anime: Anime! A beginners guide to Japanese animation (1993), Hayao Miyazaki: Master of Japanese Animation og The Art of Osamu Tezuka: God of Manga.

Jasper Sharp er forfatter, filmkurator, leder for Zipangu Film Fest, og en av redaktørene for nettstedet Midnight Eye. Sammen med Tom Mes har han skrevet boka The Midnight Eye Guide to Japanese Cinema, og Behind the Pink Curtain som var månedens bok i Sight and Sound da den kom ut i 2008. Sharp har også vært kurator for serier og retrospektiver ved BFI, det tyske filmmuseet i Frankfurt og Montreal’s Fantasia Film Festival. Hans nyeste bok The Historical Dictionary of Japanese Cinema kommer nå i høst.

Gunnar Iversen er professor i filmvitenskap. I tillegg til sin kunnskap om norsk filmhistorie, og bøkene han har skrevet om denne, er Gunnar også en av Norges eksperter på japansk film. Neste år gir vi i NFK ut hans bok om Rashomon og japansk filmhistorie.

Dr. Yuna De Lannoy er japansk filmviter, som har forelest om japansk film og filmhistorie i England.
med forbehold om endringer

Praktisk informasjon

Sted: Tancred i Filmens hus, Dronningens gate 16

Helgen 29. – 30. september 2012 |

Lørdag 10.00 – 19.30 og søndag kl. 10.00 – 18.00,

Seminaret er åpent for alle. Deltageravgiften er på 400 kroner og inkluderer 4 filmer, alle forelesninger,og to enkle felleslunsjer.

For filmklubb- og cinematekmedlemmer er prisen 350 kroner.

Bindende påmelding innen 21.september til NFK (vi mottar påmeldinger også etter dette så langt det er plass)

e-post: atlei@filmklubb.no Filmklubbforbundet (NFK), Dronningens gt. 16, 0152 Oslo, telefon 22474683

web: www.filmklubb.no

Seminaravgiften betales til NFKs kontonummer 5001.05.95840,(etter påmelding og mottatt bekreftelse på denne) og merkes med «Filmfaglig seminar 2012» samt deltagerens navn og fødselsdato.

Reisestøtte: Filmklubber kan søke NFK om reisestøtte. Nærmere info om dette blir sendt filmklubbene i forkant av seminaret.

Arr.: Filmklubbforbundet (NFK) i samarbeid med, Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo og Norsk filmkritikerlag.

———

ØNSKER DIN FILMKLUBB Å GJENNOMFØRE ARRANGEMENT?

Med noen smarte grep kan man gjøre om hele eller deler av semesterets program til et støtteberettiget kurs. Kanskje har programmet deres allerede en tematisk sammenheng eller form for rød tråd? Kanskje ønsker man å fokusere på en spesiell regissør, genre eller epoke? Man kan også velge fritt blant mer og mindre kanoniserte filmer og således legge opp til et generelt kurs i filmkunnskap. Med forberedte innledninger i forkant (gjerne ved styrets medlemmer) og diskusjon i etterkant kan kveldens filmvisning forvandles til et lite kursopplegg som utløser støtte fra NFK.

Retningslinjer for støtteberettigede kurs

Ni gode grunner til å gjøre noe nytt

For all kursvirksomhet gjelder

Retningslinjer for støtteberettigede kurs

NFK er medlem i studieforbundet Folkeuniverset og gir støtte til kurs som oppfyller Folkeuniversitetets krav.

NFK tilbyr derfor underskuddsstøtte til arrangerte kurs dersom følgende kriterier er oppfylt:

Kurset må være på minimum 8 timer og ha minst fem deltakere som er tilstede mer enn 75 % av tiden. Flere filmvisninger kan fint inngå i disse timene.

Pengene utbetales fra sekretariatet til klubben i etterkant mot fremvist regnskap og deltagerliste med fødselsdatoer (NB!). Rammen for støtte til kurs er for tiden en underskuddsgaranti på inntil 5000 kroner.

Søk før dere holder kurset! Skulle dere ha spesielle planer som går ut over dette økonomisk, kan man også i forkant søke forbundet om ekstra midler til dette. Glem dessuten ikke å undersøke muligheten for støtte fra andre instanser, så som kulturmidler i kommune og fylkeskommune!

Ni gode grunner til å gjøre noe nytt

1. Kortfilmfest Vi fortsetter vårt samarbeid med Kortfilmfestivalen og kan tilby et sammensatt program av rykende ferske filmnyheter ispedd godbiter fra de siste årene.  Programmet varer ca. 2 timer, lengre eller kortere varianter er også mulig. Kortfilmfestivalens styre og stab stiller med kyndig mannskap som vil fortelle om kortfilmmediet generelt og festivalen spesielt. Dette kan også være en god anledning til å invitere en regissør dere er spesielt opptatt av. Kortfilmene er gratis, og det er mulig å søke NFK om støtte til å dekke øvrige utgifter.

2. Film noir seminar. Se eget oppslag på kurs og arrangementsidene våre

3. Filmanalyse grunnkurs.Vårt kursopplegg i filmanalyse og tolkning er revidert, og presenteres i ny innpakning med oppdaterte klipp. Filmanalyse grunnkurs kan avvikles intensivt over en helg, eller spres utover 4-6 kvelder. Kurset tar for seg sentrale momenter i lesning og forståelse av film, med særlig vekt på filmfortelling og dramaturgi, og inkluderer klipp fra over 20 filmer. Med litt forberedelse kan man selv forestå kurset, gjerne basert på mindre diskusjonsgrupper. NFK kan også formidle kontakt med erfarne kursholdere som Ole Petter Bakken, Morten Prytz, Atle Hunnes Isaksen og Rune Tellefsen.

4. Hva som helst – selvgjort er velgjort ! Med noen smarte grep kan man gjøre om hele eller deler av semesterets program til et støtteberettiget kurs. Kanskje har programmet deres allerede en tematisk sammenheng eller form for rød tråd? Kanskje ønsker man å fokusere på en spesiell regissør, genre eller epoke? Man kan også velge fritt blant mer og mindre kanoniserte filmer og således legge opp til et generelt kurs i filmkunnskap. Våren 2004 hadde Bodø filmklubb seminar om neorealisme, og Hammerfest filmklubb holdt science fiction kurs. I 2005 har Bodø arrrangert både science fiction seminar, samt seminar om asiatisk film. Filmklubben Inaferr hadde våren 2002 et lite komediekurs. Du kan lese mer om programmet her: http://home.no.net/inaferr/program.php Med forberedte innledninger i forkant (gjerne ved styrets medlemmer) og gruppearbeid/plenumsdiskusjon i etterkant kan kveldens filmvisning forvandles til et lite kursopplegg som utløser støtte fra NFK (les mer om vilkårene for dette nedenunder).

5. Besøk. Mange norske regissører kommer gjerne til en filmklubb for å få vist og snakket om filmen sin. Lokale krefter kan også bidra til en annerledes og inspirerende kveld – hva med å forsøke seg på en case studie av en film, eller ha en samtale fra scenen med bakgrunn i tematikk, regi, fotografi, fortellerteknikk eller hva det måtte være? Det trenger slett ikke være folk med bakgrunn i film – forfattere, journalister, musikere, kulturpersonligheter og (lokal)politikere kan gi spennende innfallsporter til filmopplevelsen. Denne typen arrangementer gir også muligheter for samarbeid med andre; man kan eksempelvis involvere den lokale Amnesty-gruppen når man har iransk film på programmet. Gjesteinnledere kan både gi filmvisningen en ny dimensjon og bidra til å trekke publikum til filmklubben. Våren 2002 hadde for eksempel flere klubber vellykkede opplegg og debatter rundt filmen Baise-moi.

6. Temaheftene . Glem ikke NFKs eminente samling av temahefter, om alt fra animasjon til britisk kitchen sink-realisme. Heftene kan være til inspirasjon eller danne grunnlag for et lite studieløp. Følgende temaer behandles i heftene: 1. Introduksjon til stumfilm 2. Se deg om i vrede – Britisk sosialrealisme 3. Tysk ekspresjonisme  4. Fransk poetisk realisme 5. Amerikansk film noir.

7.  Filmhistoriekurs. NFK har utarbeidet opplegg og klipp til et grundig filmhistoriekurs. I løpet av to intensive dager kan man bli kjent med grunnrisset i filmhistorien. NFK kan også være behjelpelige med å skaffe foredragsholder til dette.

8. Lage film? NFK arrangerer også animasjonskurs som først og fremst har vært brukt i barnefilmklubbsammenheng. Men det er ingen ting i veien for at ikke også lekne voksne kan lære å animere! Kurset tar normalt en dag og ledes av Heidi Bach Dahl.

9. Filmfaglig seminar! Hver høst avholder NFK et filmfaglig helgeseminar som er åpent for alle. Det gis reisestøtte til filmklubber.

GRUNNKURS I FILMANALYSE

Lær deg å analysere film gjennom å se og analysere filmklipp fra ulike filmer som ”Ondt blod i vesten”, ”Annie Hall”, ”Gudfaren” og Casablanca”. «Grunnkurs i filmanalyse» er NFKs intensive innføringskurs i filmanalyse. Kursmaterialet består av et tekst-hefte og et sett med klipp-eksempler. Klipp-dvd’ene består totalt av 50 klipp. Kurset kan gjennomføres som helgekurs eller som kveldskurs over noe lengre tid. Med litt forberedelse kan det ledes av en av filmklubbstyrets egne medlemmer. NFK sentralt formidler også kontakt med erfarne kursholdere.


NFK KURS: INTRODUKSJON TIL FILMHISTORIEN

Bli kjent med filmhistorien! Norsk filmklubbforbund kan tilby filmklubbene et ”krasjkurs” i filmhistorie, fylt med klipp fra filmhistoriens sentrale filmer. Med dette kursopplegget har filmklubbene en unik sjanse til å tilby medlemmene sine en kort, men solid innføring i filmhistorien.

Gjennom kurset får deltagerne et innblikk i hovedtrekk i filmhistoriens gang fra filmens fødsel og fram til våre dager, samt en oversikt over filmhistoriens mest innflytningsrike retninger og epoker: Tysk ekspresjonisme, sovjetmontasje, poetisk realisme, italiensk realisme, fransk ny bølge. Gammel og ny Hollywood-film … Kurset er beregnet på å vare i ca 12 – 14 timer, og passer ypperlig å holde som et helgekurs.

Undervisningsmaterialet er utarbeidet av professor i filmvitenskap ved NTNU Gunnar Iversen og Norsk filmklubbforbund.

For all kursvirksomhet gjelder

– nfk gir automatisk en underskuddsgaranti på inntil kr. 5.000,- for alle kurs som oppfyller folkeuniversitetets krav. disse kravene går ut på at kurset må være av en varighet på over 12 timer, og må som et minimum ha mer enn 5 deltakere (3 i finnmark) som er tilstede over ¾ av tiden. * før oppmøteprotokoll (husk deltakernes fødseldato og adresse). det er denne folkeuniversitetet beregner støtte utifra. slurv her betyr mindre penger. * nfk kan også støtte andre kurs og arrangementer. send prosjektbeskrivelse og søknad god tid i forveien. * frifond-midler kan med fordel brukes til denne typen aktiviteter. send en søknad til nfk.

Interessert? send en mail til Ingrid Rommetveit om hvilke(t) kurs dere interessert i samt hvilke datoer som er aktuelle. Det er ingen frist, men dess tidligere dere melder fra, dess større er sjansene for å få besøk sett gjerne opp alternative datoer, eller cirka-datoer om dere ikke er sikre.

TIDLIGERE ARRANGEMENTER I NFK:

LYD I FILM | filmfaglig seminar 2011
filmens hus 1. – 2. oktober 2011 |


Lørdag: 10.00 -19.00
Søndag: 10.00 – 17.00

Regissør Pål Sletaune om lyd i Babycall | Musikk- og medieviter (Universitetet i Liverpool) Anahid Kassabian om Filmlydens betydning i Dolby-æraen og om Lyd og musikk i internettfilmer | P.T Andersons Punch Drunk Love | Asbjørn Tiller (NTNU) om Filmens hypervirkelige lydbilder | Lyddesigner Peter Albrechtson (BabycallMenn som hater kvinnerAntichrist) om subjektiv lyd i film | Lyddesigner Svenn Jakobsen om arbeidet med lyd i kortfilmen Jenny

Film er like mye lyd som bilde. Lyden sniker seg inn under huden og er et utrolig effektfullt og forførende fortellerelement. Lydsiden får en stadig større betydning for våre filmopplevelser, samtidig som den er den mest usynlige delen av filmen. Høstens filmfaglige seminar setter fokus på lyd i film.

4 filmvisninger, foredrag og kåserier. Enkel lunsj begge dagene. Pris 400 kr (350 kroner for filmklubb- og cinematekmedlemmer)

Filmklubber kan søke NFK om reisestøtte til filmfaglig seminar. Send oss en oversikt over dine reiseutgifter før 23. september, eller kontakt oss for nærmere informasjon.

Påmelding innen 23.september 2011 til NFK (vi mottar påmeldinger også etter dette så langt det er plass)

Telefon  22474680

NFK, Dronningens gt. 16, 0152 Oslo

Seminaret arrangeres av filmklubbforbundet i samarbeid med Inst for medier og kommunikasjon og Norsk filmkritikerlag.

 Fra programmet:

Musikk- og medieviter Anahid Kassabian – åpningsforedrag om lydens økende betydning i Dolby-æraen, samt foredrag om lyd og musikkbruk i kortfilmer på internett.

Anahid Kassabian innehar tittelen James and Constance Alsop Chair of Music ved Universitetet i Liverpool. Hun er ekspert på lyd og musikk i levende bilder, og er blant annet kjent for boka Hearing Film: Tracking Identification in Contemporary Hollywood Film MusicHun var også med på å starte tidsskriftet Music, Sound and the Moving Image. De siste årene har hun forsket på allestedsværende musikk og musikk og ny teknologi.

Regissør Pål Sletaune om arbeidet med lyd i hans nye film Babycall.  Filmen får premiere uka etter seminaret.

Asbjørn Tiller om ”Filmens hypervirkelige lydbilder”. Asbjørn Tiller er førsteamanuensis ved Institutt for kunst og medievitenskap ved NTNU. Tiller har nettopp avsluttet sin doktorgrad om lyd i film, og var også temaredaktør for Zs temanummer og lyd i film. Tiller har ellers fortid som punkemusiker, blant annet i Angor Wat.

Peter Albrechtsen om bruk av subjektiv lyd i film.

Peter Albrechtsen er utdannet lydtekniker ved den danske filmskolen, og har laget lyd til en rekke spillefilmer, dokumentarfilmer og novellefilmer. Blant annet Dag og natt, Menn som hater kvinnerAntichrist og Babycall.

Svenn Jakobsen om arbeidet med lyd i kortfilmen Jenny.

Svenn Jacobsen er kreativ leder i Teknopilotene, og var lyddesigner på kortfilmen  Jenny (Ingvild Søderlind, 2010. Filmen vant den prestisjetunge Terje Vigen-prisen under kortfilmfestivalen i Grimstad i år, og Jakobsen vant filmforbundets pris på samme festival for lyddesign på filmen. Jakobsen her også hatt lyddesign på en rekke norske spillefilmer, blant annet Sara Johnsens Vinterkyss.

Visning av P.T Andersons Punch Drunk Love (USA ), Manufactured Landscapes (Jennifer Baichwald, 2009), Tarsem Singhs The Cell (2000) og Youssef Chahines Al-Massir (Destiny, 1997) og kortfilmen Jenny (Ingvild Søderlind, 2010) –   Innledninger til filmene

Med forbehold om endringer.