47 Ronin / Genroku Chushingura

47 Ronin / Genroku Chushingura

Japan, 1941
Regi Kenji Mizoguchi
Manus Kenichiro Hara og Yoshitaka Yoda
Foto Kohei Sugiyama
Musikk Shiro Fuka
Med Chojuro Kawarazaki, Yoshizaburo Arashi, Mantoyo Mimasu m.fl.
241min 35mm engelsk tekst

Heller død enn vanæret!

 

I løpet av drøyt et trekvart århundre har Chushingura-legenden markert seg som en av samurai-regissørenes udiskutable favoritter. En hel bråte med filmatiseringer av hendelsene fra Edo-periodens Japan har funnet veien til kinolerretet siden Shouzo Makino gjorde den første, Jitsuroko Chushin-gura, i 1926.

 

Den berømte legenden forteller historien om en rettferdig og edel lord som blir beseiret av en sterk fiende. Seierherren vegrer seg imidlertid mot å avrette den godt likte lorden, og holder ham i stedet i husarrest. Lordens samuraier settes fri, men ettersom deres mester og oppdragsgiver er fanget, blir de «roniner» – herreløse samuraier. Den nye tilværelsen er imidlertid ikke særlig tilfredsstillende, så de 47 lojale roninene slår seg sammen og bestemmer seg for å frigjøre sin herre fra den ondes klør.

 

Mizoguchi tar seg god tid til å tolke legenden, og The Loyal 47 Ronin strekker seg bedagelig ut over to filmer. Den første delen ble sluppet på kino bare en uke før Japans angrep på Pearl Harbor, og ble møtt med kalde skuldre fra både pressens og publikums hold. Verken Mizoguchi eller studio Shochiku lot seg affektere av det, og fortsatte ufortrødent med produksjonen av del to, som kom på kino kort tid etter. Selv om Mizoguchis samurai-epos ikke ble spesielt godt mottatt i hjemlandet, har filmen i ettertid blitt hans eneste kultklassiker. Den regnes i dag for å være en av de bedre Chushingura-tolkningene, og Trondheim Filmklubb viser i dag verket i sin helhet. Teknisk sett er filmen en fryd, med typiske Mizoguchi-kjennetegn som presise komposisjoner og perfekte kameravinkler i hopetall. Likevel er det filmens studie av lojalitet og æreskodekser som står mest i fokus.