Akumulator 1

Akumulator 1

Tsjekkia 1995
Regi: Jan Sverak
Manus: Jan Sverak
102 minutter, farger

35mm

Føler du deg slapp og tiltaksløs? Kjennes det ut som om hjertet ditt snart ikke gidder å slå mer? Ser du mye på TV?

 

Olda Soukup synes ikke hverdagen som målemann i bygningsbransjen er særlig engasjerende. Enda mindre engasjerende blir den når dama han er forelsket i, bruker første og beste anledning til å hoppe i seng med arbeidskollegaen Slezak. Olda har nettopp sett på et TV-innslag, hvor han selv blir intervjuet på gata, da underlige ting begynner å skje. En enorm trøtthet griper tak i ham, og han faller i koma. Når legene en uke senere klarer å hjelpe ham tilbake er det ingen som forstår hva som har skjedd. Idet Olda skrives ut av sykehuset, blir han imidlertid introdusert for healeren Fisarek, som har en særegen interesse for Oldas tilstand. Som et slags tsjekkisk svar på Obi Wan Kanobi, tar Fisarek på seg oppgaven med å lære Olda om den ‘naturlige energi’ og hvordan den skal gjøre ham frisk igjen. Og Olda skjønner etterhvert at Fisarek er mer enn en kvakksalver. Energien som Fisarek snakker om er ekte, og sammen kommer de på sporet av en ond overmakt som forsøker å suge denne energien ut av menneskene rundt dem.

 

Regissør Jan Sverak fikk sitt definitive gjennombrudd i utlandet med filmen Kolja, som vant Oscar for beste utenlandske film i 1997. Følgelig har flere av hans tidligere filmer blitt lansert og godt mottatt utenfor Tsjekkia, blant annet Akkumulator 1 fra 1994.

 

Akkumulator 1 er en film som skiller seg vesentlig fra det de fleste vil kalle ‘vanlig’ østeuropeisk film. Filmen er den dyreste noen gang produsert i Tsjekkia. Spesialeffektene er mange og gode. Publikum trekkes i løpet av filmen inn i små mikrokosmos, hvor scenografi og kulisser er fantastiske. Blant annet får vi være med på ‘inn-i-kroppen’-opplevelser som får Min mikropartner og Jakten på nyresteinen til å virke avleggs. Fargene er ikke kalde og blasse, men sprakende og mystiske.

 

Bortsett fra karakteren Fisarek, spilt av Sveraks egen far, er det en vesentlig overvekt av unge mennesker med i Akkumulator 1. Filmen henter i stor grad sin inspirasjon fra den moderne generasjonen av borgere i Tsjekkia. Følgelig er de verdier filmen fremstiller svært nye innenfor tsjekkisk film. Mange vil argumentere for at Akkumulator 1 bærer vitnesbyrd om at den stadige amerikaniseringen av europeisk filmproduksjon også har nådd Øst-Europa. Men spørsmålet er om ikke amerikaniseringen allerede har skjedd i det tsjekkiske samfunnet, og om det nå ikke er på tide at filmindustrien i landet legger et gammelt samfunnsbilde bak seg, og begynner å skildre det nye.