Charulata / Den ensomme hustru

Charulata / Den ensomme hustru

Regi: Satyajit Ray, India, 1964. Manus: Satyajit Ray, etter Rabindranath Tagore historie «The Broken Nest». Foto: Subrata Mitra. Musikk: Satyajit Ray. Medv: Madhabi Mukherjee, Soumitra Chatterjee, Sailen Mukherjee, Syamal Ghosal m.fl. Bengali tale, engelske undertekster. DCP, s/hv, 1 t 57 min.

Den ensomme hustru utspiller seg i 1879. Vi møter Charu, hustruen til en bengalsk intellektuell, Bhupati, som er redaktør for den engelskspråklige avisen The Sentinel. Han er fullstendig oppslukt i arbeidet sitt og har ikke så mye tid til Charu, som tilbringer lange, kjedsommelige dager alene i huset. Bhupati er ikke spesielt lydhør for hennes behov, men innser etterhvert at hun trenger avveksling. Han inviterer hennes bror og hans kone til å bo hos dem. Men Charu, som er interessert i litteratur og kunst, finner ikke stort selskap i sin svigerinne. Det er først når Amal, Bhupatis yngre fetter (og i følge bengalsk tradisjon Charus svoger), kommer på besøk at Charu finner en venn i ånden. Amal er en ung mann med litterære ambisjoner, og Bhupati ber ham oppmuntre Charu til å utvikle sine egne litterære talenter. Et nært vennskap oppstår mellom Charu og Amal, og etter hvert blir det tydelig at Charu nærer mer enn vennskapelige følelser for ham.

Den ensomme hustru er en mesterlig behersket og elegant film om kjærlighet og undertrykt begjær. Som i Devi – Gudinnen (1960) skildrer Ray en kvinne i et samfunn i spenningsfeltet mellom det tradisjonelle og det moderne, men dette danner egentlig bare kulissene for en av Rays mest fascinerende kvinneskildringer. I rollen som Charu møter vi Madhabi Mukherjee, som gjør en strålende og overbevisende fremstilling av den ensomme hustruen som får sjansen til å fylle livet sitt med nytt innhold.

Jan Langlo/CiO

Se omtale i Montages