fbpx
De dødes tjern

De dødes tjern

Norge 1958
Regi Kåre Bergstrøm
Manus André Bjerke
Foto Ragnar Sørensen
Musikk Gunnar Sønstevold
Med Henki Kolstad, Henny Moan, Bjørg Engh, Georg Richter, André Bjerke m.fl.
35 mm/dcp,  s/hv, 1 t 16 min

Norsk grøsser i scope!

På 1940-tallet skrev lyrikeren André Bjerke flere kriminalromaner under pseudonymet Bernhard Borge. Han spilte på det overnaturlige og uforklarlige i romaner som «Døde menn går i land», «Nattmennesket» og «De dødes tjern». I 1958 fikk regissøren Kåre Bergstrøm i oppdrag fra Norsk Film A/S å lage De dødes tjern. André Bjerke var selv med i forarbeidet og innspillingen av filmen, og har dessuten en sentral rolle i filmen.
Seks mennesker reiser fra Oslo til en skogsbygd i Østerdalen. Kriminalforfatter Bernhard Borge og hans kone Sonja, psykoanalytiker Kai Bugge, tidsskriftredaktør Gabriel Mørk, jurist Harald Gran og hans forlovede Liljan Werner. De vil avlegge sistnevntes bror, Bjørn, et besøk på hans nyanskaffede hytte dypt inne i Østerdalsskogene. Like i nærheten av hytten ligger et tjern det knytter seg et gammelt sagn til: En mann skal ha drept sin søster og hennes elsker, og etterpå ha druknet seg i tjernet. Siden het det at alle som oppholdt seg på åstedet – i morderens hytte – ville bli besatt av en underlig dragning: De ville bli tvunget til å drukne seg i tjernet.
Når vennene ankommer hytten viser det seg at Bjørn er forsvunnet. Senere finner de liket av jakthunden hans ved tjernets bredd – alt tyder på at han er blitt offer for den gamle forbannelsen. Selskapet bestemmer seg for å oppklare mysteriet, men snart later det til at de selv blir utsatt for de gåtefulle, dragende maktene i De dødes tjern…
De dødes tjern ble en positiv overraskelse i norsk filmproduksjon, som hadde ført en tilbaketrukket tilværelse på 1950-tallet på grunn av alvorlige økonomiske problemer. I 1958 var gjelden sanert og mulighetene lå åpne. Valget av romanen «De dødes tjern» var på mange måter et smart trekk. Bjerkes roman var både godt kjent og populær blant det norske folk, som ikke akkurat var bortskjemt med grøssere. De dødes tjern var også den først norske filmen laget i scope. Regissøren og fotografen ble berømmet for å mestre den nye teknikken fullt ut. De dødes tjern ble da også det definitive gjennombruddet for Kåre Bergstrøm som regissør.
De dødes tjern ble en suksess i sin samtid, og bidro til gjenopprettelsen av Norsk Films selvfølelse.
(Bergen filmklubb)