Double Indemnity

Double Indemnity

USA 1944
Regi Billy Wilder
Med Fred MacMurray, Barabara Stanwyck, Edward G. Robinson, Porter Hall
Manus Raymond Chandler og Billy Wilder, basert på en novelle av James M. Cain
Foto John Seitz
Musikk Miklos Rozsa og Cesar Franck
106 min 35mm utekstet

Storbynattens stillhet forstyrres av en bil, som vingler seg bortover gatene. Føreren tar ikke noe hensyn til trafikklysene, han bare forsetter den usikre ferden. Bilen stanser utenfor en kontorbygning og føreren blir sluppet inn av nattvakten, som kjenner ham igjen som forsikringsagent Walter Neff. Walter er tydelig skadet og det er med stor anstrengelse han griper diktafonen, og begynner sin fortelling.

 

Det hele startet den dagen han ved en ren tilfeldighet stakk innom en kunde for å få fornyet bilforsikringen. Kunden er ikke hjemme, men det er derimot hans kone, Phyllis Dietrichson. Walter faller umiddelbart for henne, og får snart høre hvor ulykkelig hun er i ekteskapet. Det er en tilsynelatende tragisk historie hun legger frem for ham, såpass tragisk at Walter går med på å hjelpe til med å drepe mannen hennes. Sammen planlegger de mordet ned til siste detalj, og etter udåden mener de å ha utført det perfekte mord. Hvor mange har ikke trodd det samme, og hvor mange har lykkes?

 

Double Indemnity er kanskje den mest klassiske film noir som finnes, både når det gjelder stil og innhold. Den tar oss med inn i en skyggefull verden, hvor alt synes å være skakkjørt. Vi møter en kvinne som er mye mer fatal enn noen av de vi kjenner fra lignende filmer fra samme periode; en kvinne som kontrollerer menn totalt – som er «herre» over liv og død. Double Indemnity er en skjebnesvanger reise inn i begjærets voldsomme luner, med andre ord: En fantastisk film.

 

Karine Kristiansen/red

 

(omtale fra Trondheim Filmklubb)