Fahrenheit 451 / Brennpunkt Fahrenheit 451

Fahrenheit 451 / Brennpunkt Fahrenheit 451

Storbritannia 1966
Regi François Truffaut
Med Oskar Werner, Julie Christie, Cyril Cusack, Anton Diffring
112min 35mm norsk tekst

Fahrenheit 451 er Francois Truffauts filmatisering av Ray Bradburys SF-roman av samme navn. I filmen har Truffaut imidlertid fjernet all fremtidsstaffasje. Ingenting i filmen leder tankene hen til klassisk science fiction. Høyhusene og blokkene ligger i London-forstaden Roehamton, jernbanen er bygget i Chateu-neuf sur laoire, TV-veggenes funksjon kan daglig sees hjemme i stuen. Resten er bare flammekastere, en rød brannbil, en postkasse, blå blinklys, fjernsynsantenner og TV-program som bare er en ekstrem utgave av norsk lørdagsunderholdning.

En uhyggelig apatisk stemning, en sykelig oppkonstruert harmoni preger dette fremtidssamfunnet. Alt som kan uroe mennesket er renset bort. TV-stemmene messer ufortrødent plattheter og øreproppene sender ut smektende, bedøvende muzak. Samspill og kommunikasjon menneskene imellom finnes ikke. Bøker er forbudt fordi de får barna til å stille spørsmål, og fordi de forteller om en annen måte å tenke på, en annen måte å leve på.

Filmens hovedperson er brannmannen Montag. Han er en lovlydig samfunnsborger som utfører brannmannens plikt uten skrupler: Bokbrenning. En dag treffer han en ung kvinne, Clarisse, som langsomt får ham til å stille spørsmål ved sitt liv. Nølende begynner han å smuglese i bøkene han har som oppgave å brenne. Tilslutt blir han selv jaget vilt og må rømme fra sivilisasjonen. Langt ute i ødemarken møter han «the book people». Her lever menneskene som i de romanene de har lært utenat, i et forsøk på å bevare litteraturen til en tid da den kanskje kan trykkes igjen.

Fahrenheit 451 portretterer et bokløst (les: Kunstløst) samfunn. Et samfunn utregnet av matematikere som Dr. Strangelove som setter seg fore å beregne en langsiktig politisk utvikling basert på en konsekvent korrumpering av det menneskelige følelsesliv. Filmen er et kraftig angrep på alle former for sensur, men også på samfunn som undergraver og forflater menneskelig ånd.

red

(omtale fra Cinemateket i Trondheim)