Odyssevs blikk

Odyssevs blikk

To vlemma tou Odyssea
Hellas/Italia/Frankrike 1994
Regi: Theo Angelopolous
Manus: Theo Angelopoulos, Tonino Guerra, Petros Markaris, Giorgio S
Foto: Yorgos Arvanitis
Musikk: Eleni Karaindrou
Medvirkende: Harvey Keitel, Maïa Morgernstern, Erland Josephson, Thanassis Vengos
177 min. 35mm, norsk tekst

Filmregissøren A vender tilbake til sitt hjemland Hellas etter 35 år, i anledning en retrospektiv over hans filmer. Hans egen motivasjon for reisen tilbake er imidlertid en annen: Han skal finne de tapte rullene av den første filmen som ble tatt opp på Balkan av Manakis-brødrene i starten på den tjuende århundret. Filmen ble aldri fremkalt og forsvant et sted i Sentral-Europa, og A reiser fra Hellas gjennom Albania, Makedonia, Bugaria og Romania inn i det tidligere Jugoslavia på leting etter den.

Allegorisk historiefortelling er ikke et ukjent fenomen i Theo Angelopoulos’ filmverk (se f.eks. Skuespillernes reise (1975) og Megalexandros (1980)). I Odyssevs blikk gjenopplever hovedpersonen sin egen historie, og oppdager historien til nasjonene han reiser igjennom, gjennom sprang i tid og eventyrlige fortellergrep. Mytene følger A på hans reise, men blant annet en kjempe inkarnert som en gigantisk Lenin-statue.

Odyssevs blikk inngår i Angelopoulos’ «grense-trilogi», sammen med Storkens nølende steg (1991) og Evigheten og en dag (1998). Med krigen på Balkan som utgangspunkt og bakteppe utforsket han den iboende kunstigheten til de geografiske grensene, og konsekvensene av menneskenes opprettelse av dem. Samtidig ser vi hvordan individene alltid er i stand til å overskride disse grensene, både geografisk, kulturelt, historisk og personlig.

Trondheim filmklubb