Offside

Offside

Iran 2006
Regi: Jafar Panahi
Manus: J. Panahi
Med: Sima Mobarak Shahi, Safar Samandar, Shayesteh Irani, M. Kheyrabadi, Ida Sadeghi
1 t. 31 min. DVD og 35mm

Iransk komedie om jenter som kler seg ut som gutter for å slippe inn på fotballkamp

Offside utspiller seg på en fotballarena langt fra Old Trafford, nærmere
bestemt på Azadi stadion i Teheran under VM-kvalifiseringskampen mellom
Iran og Bahrain. Seks jenter kler seg ut som gutter for å få adgang til
fotballstadion, men blir arrestert én etter én. Gjennom forholdet
mellom de svært oppegående og tildels rappkjeftede, kvinnelige
fotballsupporterne og deres noe tregere fangevoktere, lar Panahi oss
føle den ekstatiske spenningen av en kamp vi ikke ser, samtidig som han
på elegant og humoristisk vis retter kritikk mot iransk styresett.

Offside ble belønnet med Sølvbjørn – Jury grand Prix under Berlin
Filmfestival 2006 Panahi har etablert seg som et av de store iranske
filmnavnene og har vunnet prestisjetunge filmpriser for alle sine
tidligere filmer. Arthaus har tidligere distribuert Den hvite ballongen
og Sirkelen

«Klær skaper folk» av Helene Næss, religionshistoriker:

I filmen Offside strever alle karakterene med klær som er bestemt av
det religiøse militærdiktaturet i Iran. Gutta er tvunget inn i en
militæruniform og må håndheve loven som sier at jenter ikke kan gå på
fotballkamp. Mens jentene på sin side er tvunget inn i gutteklær for å
kunne snike seg inn på fotballstadion. Klær skaper folk heter det. Som
symboliserende mennesker bruker vi klærne våre for å vise andre hvordan
vi oppfatter sosiale situasjoner. Nettopp derfor har politiske og
religiøse ledere ofte lagt seg opp i hva folk har på seg, og særlig
kvinneklær har blitt sterkt regulert.

Og derfor kan Irans moderne historie skrives som en fortelling om
forbud og påbud rundt iranske kvinners påkledning. I 1936 ble det
forbudt å bære det tradisjonelle islamske skautet, og politiet ble
utstyrt med en type fiskestang som skulle nappe skautet av kinnene.
Shaen så skautet som symbol på en gammeldags jordbrukskultur. Han ville
ha vestlige kledde kvinner, men uten det politiske og intellektuelle
bakteppe, som ofte hører med i samme «pakke» som kulturradikal
kvinneklær. Iranske kvinner viste sin opposisjon ved å gå med det
muslimske skautet.

Etter den islamske revolusjonen ble det i 1982 påbudt å gå med det
muslimske skautet. Kvinner med skaut skulle symbolisere at Iran var en
moralsk korrekt nasjon. Og at idealene fra det tradisjonelle
jordbrukssamfunnet der kvinner var hjemme og lydig mot mannen ble holdt i
hevd. Nå viser iranske kvinner sin politiske opposisjon ved å la håret
stikke fram under skautet. Men selv om de geistlige i Iran gjør sitt
beste for å holde på en føydal religionsutøvelse, er selve det iranske
samfunnet ganske moderne. Offside viser det absurde i at selv om hele 60
prosent av studentene på iranske universiteter er kvinner, så kan de
samme kvinnene ikke gå på fotballkamp.