Paris, Texas

Paris, Texas

Vest Tyskland, Frankrike, 1984
Originaltittel: Paris, Texas
Regi: Wim Wenders
Skuespillere: Harry Dean Stanton, Dean Stockwell, Aurore Clément, Hunter Carson, Nastassja Kinski, Bernhard Wicki, Sam Berry, Claresie Mobley, Viva Auder, Socorro Valdez, Justin Hogg, Edward Fayton
Manus: Sam Shepard
Musikk: Ry Cooder
Produksjonsselskap: Road Movies Filmprod., Argos Film, WDR, Channel 4
Lengde: 2t.24m.
Format: Bluray med engelsk tekst.

Tilbys gratis i samarbeid med Goethe Instituttet

En ensom mann kommer vandrende gjennom et ørkenlandskap i Texas. Mannen er fullstendig utmattet etter fire år på flukt fra en familietragedie. Wim Wenders sin gullpalmevinner er en vakker roadmovie som skildrer menneskelig fortvilelse med innsikt og ømhet.

Lidenskapens ørkenvandrere

Paris, Texas åpner med en panorering over et ørkenlandskap vi kjenner igjen fra John Fords klassiske westernfilmer. Gjennom dette landskapet kommer en skikkelse imot oss. Den ensomme vandreren er ingen stolt og høyreist cowboy, men en utslitt stakkar i en loslitt dress, tydelig utmattet, og med blikket stivt festet på et punkt i horisonten. En småbybeboer forbarmer seg over den utmattede og får ham lagt inn på sykehus. Han har mistet evnen til å kommunisere, men et visittkort avslører hans identitet. Broren Walt kommer så den lange veien fra Los Angeles til Texas for å hente den innlagte Travis. Hjemme hos Walt venter Travis’ sønn. Det viser seg at Travis har vært på flukt i fire år etter et katastrofalt familiesammenbrudd. Han forlot sin kone Jane, som siden også forsvant, og sin unge sønn Hunter. I sin brors hjem møter Travis omsorg og varme, og han vinner langsomt tilbake sine sosiale evner og kontakt med sønnen. Men Travis får ikke fred før han har funnet kona, og han tar Hunter med seg på turen som skal forene dem med den savnede kvinnen.
Travis finner henne i en strippeklubb, der hun tilbyr ensomme menn samtaler bak et enveisspeil. I denne bisarre situasjonen, der hun ikke kan se ham, prater de to ektefellene endelig sammen gjennom et telefonrør. Scenen varer i 35 minutter og er en intens skildring av ektefellenes brutte relasjon.
Travis lar sønnen være hos sin mor etter gjenforeningen. Hans skjebne er bestemt og han rir avslutningsvis ensom inn i solnedgangen på sin moderne hest. Den opprinnelige idyllen er brutt, og Travis må foreta et smertefullt valg: Han gir opp sitt eget håp om familielykke for det han antar er det beste for dem han elsker. Wenders fremstiller ikke sin protagonist som en feiging. Travis fremstår heller som en slags moderne helt med sin uselviske kjærlighetsgest.
Kontaktløshet og fremmedgjøring har vært et bærende tema i de fleste av Wender’s filmer. I Paris, Texas blir fornemmelsen av
isolasjon og sårhet i stor grad fremmet av vakre totalbilder av ørkenen og storbyen. Som i alle hans øvrige filmer spiller musikken en svært sentral rolle. Ry Cooders nakne bluesgitar er av regissøren selv karakterisert som den mest effektive filmmusikken han har anvendt.
Gullpalmevinneren Paris, Texas er både et familiedrama og en roadmovie. Filmen nyanserer den amerikanske drømmen om den funksjonelle familiens sentrale posisjon, ved å skildre enkeltmenneskets utilstrekkelighet.

Kilde: Bergen Filmklubb