The 39 steps (16mm)

The 39 steps (16mm)

Storbritannia 1935
Regi: Alfred Hitchcock
Med Robert Donat, Madeleine Carroll, Lucie Mannheim, Godfrey Tearle
Manus Charles Bennett og Alma Reville, etter en roman av John Buch
Foto Bernard Knowles
Musikk Louis Levy
86min
16mm utekstet

Hitchcock likte selv De 39 trinn godt på grunn av det klassiske temaet om en uskyldig mann på flukt fra både skurker og lovens menn, og filmens høye tempo og raske overganger er svært underholdende og krydret med vittige replikker.

Robert Donat spiller den glatte og rettsskafne Richard Hanney, som flykter fra London til Skottland. I leiligheten sin etterlater han liket av en vakker kvinne, som er blitt drept av en spionring. Politiet tror selvsagt at Hanney er morderen. Flukten hans innbefatter en overnatting hos en husmann, der han vekker den vakre hustruens sympati. Senere entrer han uforvarende talerstolen på et politisk møte. Han aner ikke hvem eller hva han tilsynelatende skal støtte, likevel holder han en improvisert tale – til stor applaus. Deretter ender han opp lenket sammen med heltinnen i håndjern. At hun ikke liker han særlig godt, gjør ikke saken bedre.

De 39 trinn er, som så mange andre av Hitchcocks filmer, full av usannsynligheter. For Hitchcock spilte dette ingen rolle. Han mente fiksjonsmanus ikke ville bestå logikkprøven likevel. Dersom man styres av sannsynlighetskravet, vil man ende opp med å lage dokumentarfilm: «I dokumentarfilmen er grunnmaterialet skapt av Gud, mens det i fiksjonsfilmen er regissøren som er Gud. Det er regissøren som må skape liv. I denne skapelsesprosessen er det mange følelser, uttrykksformer og synspunkter som skal sidestilles. Vi bør ha total frihet til å gjøre som vi vil, så lenge det ikke er kjedelig. Den kritiker som snakker til meg om sannsynlighet, er en kjedelig fyr.»

Cinemateket USF/red