Til siste åndedrag (fr. versjon)

Til siste åndedrag (fr. versjon)

A Bout de souffle
Frankrike 1959
Regi: Jean-Luc Godard
Manus: Jean-Luc Godard
Foto: Raoul Coutard
Med Jean Paul Belmondo, Jean Seberg, Daniel Boulanger, Jean Pierre Melville
90 min. (16mm., 35mm. og DVD)
Norsk tekst

Med et meget lavt budsjett, med en holdning som sa at alt var tillatt satte Til siste åndedrag punktum for det viktigste året i etterkrigstidens filmhistorie. Året var 1959. Kritikerne fra «Cahiers du Cinema», Truffaut, Chabrol, Resnais og Malle, hadde alle debutert med sine filmer. Godards film definerte La Nouvelle vague – Den nye bølgen. Til siste åndedrag ble en sensajon i Frankrike, og ble til alles overraskelse også en kassasuksess. Godard fikk raskt status som Gud blant cineaster og andre filmfreaks, og størrelser som filosofen Jean-Paul Sartre, utvilsomt tiltrukket av filmens eksistensielle undertoner, og poeten og filmkunstneren Jean Cocteau hyllet filmen som et mesterverk.

OBS: NFK har utgitt et eget studieheftet om denne filmen og den franske nye bølgen)

Den ignorante smågangsteren Michel stjeler en bil og dreper politikonstabelen som tar opp jakten. Michel søker tilflukt hos sin venninne Patricia, men politiet, med ringreven Jean Pierre Melville i spissen, kommer etter hvert på sporet av han. På overflaten en thriller altså, inspirert av filmer som Howard Hawks’ Scarface, selv om Godard måtte innrømme at den minnet mer om Alice in Wonderland. Heldigvis.

Til siste åndedrag kom på en tid da folk var lei av konvensjonene filmer verden over var fulle av. Og Godard vågde å bryte reglene. Han benyttet seg av et håndholdt og hele tiden bevegelig kamera for å understreke den kaotiske atmosfæren, og han gjorde en utstrakt bruk av jump-cuts som et stilistisk virkemiddel for å understreke den skjødesløse og rastløse naturen til filmens helt og heltinne. Selv om dette er fortellermessige grep vi i dag er bedre vant med fra en hel rekke filmer – og ikke minst rockevideoer – skal vi huske at de alle har en gjeld å betale til Godard, som med Til siste åndedrag begynte å nedbetale sin gjeld til den mest hardkokte amerikanske B-filmen, med sin kjærlighetsfulle hommage til den ulmende skjødesløsheten hos menn som Samuel Fuller, Howard Hawks og Humphrey Bogart.

red
Trondheim filmklubb