The Sound of Movies (2015)

The Sound of Movies (2015)

Filmens hus i Oslo | 03-04. oktober 2015

Hør filmforskere og filmarbeidere i verdensklasse snakke om musikk i film, og se filmene!

RICHARD DYER: «Where is the Music in a Film?» og «The Melos in American and Italian Melodrama | PETER ALBRECHTSEN: «Wes is More – musikkbruken i Wes Anderson sine filmer» | THOR JOACHIM HAGA: «John Williams ukjente sider» | ANAHID KASSABIAN om musikkbruk i uavhengige webserier | NANETTE NIELSEN om filmmusikk og tilskuerengasjement | innledninger til filmene av RICHARD DYER, PETER ALBRECHTSEN og LARS OLE KRISTIANSEN

Enkel lunsj begge dagene. Pris 500 kr (400 kr for filmklubb- og cinematekmedlemmer). Pris for en dag 350 kroner. Bindende påmelding til atle@filmklubb.no

PROGRAM

LØRDAG 3. OKTOBER
09.30 – 10.00 Registrering
10.00 – 12.15 Velkomst ved Helene Aalborg
FILM 1: AMARCORD (Federico Fellini, 1973, 123 min)
Innledning til filmen ved Richard Dyer
12.15 – 13.15 LUNSJ i foajeen i andre etasje
13.15 – 14.15 Richard Dyer: Where is the Music in a Film?
14.15 – 14.45 Pause
14.45 – 15.15 Nanette Nielsen: Film Music and Spectator Engagement”
15.15 – 15.30 Pause
15.30 – 16.30 Peter Albrechtsen: Wes is More – musikkbruken i Wes Anderson sine filmer
16.30 – 16.45 Pause
:
16.45 FILM 2: THE ROYAL TENENBAUMS (Wes Anderson, 2001, 110 min) Intro til filmen ved Peter Albrechtsen
Ferdig– 18.45
SØNDAG 4. OKTOBER
09.30 – 10.00 Registrering
10.00 – 11.45 FILM 3: THERE’S ALWAYS TOMORROW (Douglas Sirk, 1956, 84 min)
Innledning til filmen ved Lars Ole Kristiansen
11.45 – 12.45 LUNSJ i foajeen i andre etasje
12.45 – 13.45 Richard Dyer The Melos of Melodrama in American and Italian Cinema
13.45 – 14.15 Pause
14.15 – 15.15 Anahid Kassabian: Music in Independent Web Series vs Hollywood: Industrial Issues and Listening Practices
15.15 – 15.45 Pause
15.45 – 16.30 Thor Joachim Haga: John Williams ukjente sider

Innlederne:

RICHARD DYER: professor emeritus, med spesialkompetanse på blant annet filmmusikk, queer theory, italiensk film. Og mye mer. Kjent for bøkene: Stars (1979), Heavenly Bodies (1986), Now You See It: Historical Studies on Lesbian and Gay Film (1990), The Matter of Images: Essays on Representation (1993), The Culture of Queers (2001) Pastiche (2007), Nino Rota: Music, Film and Feeling (2010), In the Space of a Song: The Uses of Song in Film. (2011). I november kommer hans nyeste bok: Lethal Repetitions – Serial Killers in European Cinema. 

ANAHID KASSABIAN: er en av filmvitenskaps ledende eksperter på lyd og musikk i levende bilder, og er blant annet kjent for boka Hearing Film: Tracking Identification in Contemporary Hollywood Film Music. Hun var også med på å starte tidsskriftet Music, Sound and the Moving Image, og er medredaktør i dette. De siste årene har hun forsket på allestedsværende musikk og musikk og ny teknologi.

PETER ALBRECHTSEN: er dansk lyddesigner og musikk supervisor, og har jobbet på en rekke danske og internasjonale dokumentar- og spillefilmer. Senest mikset han den norske De nærmeste og lagde lyddesignen på den danske Idealisten/The Idealist, som nettopp er sluppet på dvd og Blu-ray i Norge. Peter har også i en årrekke skrevet om musikk og film i en rekke magasiner.

THOR JOACHIM HAGA: er filmviter, filmkritiker og foredragsholder. Redaksjonsmedlem Montages. Programleder for filmmusikk-webcasten Celluloid Tunes, den eneste formidlingskanalen for filmmusikk i Norge.

NANETTE NIELSEN: er førsteamanuensis ved Institutt for musikkvitenskap ved UiO med musikk og filosofi som hovedområde, men har også filmmusikk som en av spesialitetene sine.

 

Praktisk informasjon

Sted: Tancred i Filmens hus, Dronningens gate 16

Helgen 3. – 4. oktober 2015 | Lørdag 10.00 – 19.00 og søndag kl. 10.00 – 18.00

Seminaret er åpent for alle. Bindende påmelding innen 25.september til NFK

e-post: atle@filmklubb.no. Filmklubbforbundet (NFK), Dronningens gt. 16, 0152 Oslo, telefon 22474683, web: www.filmklubb.no

Seminaravgiften betales til NFKs kontonummer 5001.05.95840,(etter påmelding og mottatt bekreftelse på denne) og merkes med «The Sound of Movies» samt deltagerens navn og fødselsdato. Påmeldingen er bindende.

Arr.: Filmklubbforbundet (NFK) i samarbeid med Z filmtidsskrift, Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo og Norsk filmkritikerlag.

Seminaret er støttet av Film & Kino.