fbpx

Tips til sommerfilmer

holiday 1
10 sommerfilmer du kan vise i filmklubben. Les mer her!

Hva er en filmklubb?

Filmklubber er ideelle foreninger som viser både klassikere og nyere filmkunst fra hele verden.

LYD I FILM | filmfaglig seminar 2011

Film er like mye lyd som bilde. Lyden sniker seg inn under huden og er et utrolig effektfullt og forførende fortellerelement. Lydsiden får en stadig større betydning for våre filmopplevelser, samtidig som den er den mest usynlige delen av filmen. Høstens filmfaglige seminar setter fokus på lyd i film.

Lørdag 01.10: 10.00 -19.00
Søndag 02.10: 10.00 – 17.00. Begge dager i Tancred, filmens hus, Oslo.

Regissør Pål Sletaune om lyd i Babycall | Musikk- og medieviter (Universitetet i Liverpool) Anahid Kassabian om Filmlydens betydning i Dolby-æraen og om Lyd og musikk i internettfilmer | P.T Andersons Punch Drunk Love | Asbjørn Tiller (NTNU) om Filmens hypervirkelige lydbilder | Lyddesigner Peter Albrechtsen (Babycall, Menn som hater kvinner, Antichrist) om subjektiv lyd i film | Svenn Jakobsen om arbeidet med lyd i kortfilmen Jenny.

4 filmvisninger, foredrag og kåserier. Enkel lunsj begge dagene. Pris 400 kr (350 kroner for filmklubb- og cinematekmedlemmer)

Filmklubber kan søke NFK om reisestøtte til filmfaglig seminar. Send oss en oversikt over dine reiseutgifter før 23. september, eller kontakt oss for nærmere informasjon.

Påmelding innen 23.september 2011 til NFK (vi mottar påmeldinger også etter dette så langt det er plass)

e-post:atlei@filmklubb.no

Telefon  22474680

NFK, Dronningens gt. 16, 0152 Oslo

Seminaret arrangeres av filmklubbforbundet i samarbeid med Inst for medier og kommunikasjon og Norsk filmkritikerlag.

 Fra programmet:

Musikk- og medieviter Anahid Kassabian – åpningsforedrag om lydens økende betydning i Dolby-æraen, samt foredrag om lyd og musikkbruk i kortfilmer på internett.

Anahid Kassabian innehar tittelen James and Constance Alsop Chair of Music ved Universitetet i Liverpool. Hun er ekspert på lyd og musikk i levende bilder, og er blant annet kjent for boka Hearing Film: Tracking Identification in Contemporary Hollywood Film Music. Hun var også med på å starte tidsskriftet Music, Sound and the Moving Image. De siste årene har hun forsket på allestedsværende musikk og musikk og ny teknologi.

Regissør Pål Sletaune om arbeidet med lyd i hans nye film Babycall.  Filmen får premiere uka etter seminaret.

Asbjørn Tiller om ”Filmens hypervirkelige lydbilder”. Asbjørn Tiller er førsteamanuensis ved Institutt for kunst og medievitenskap ved NTNU. Tiller har nettopp avsluttet sin doktorgrad om lyd i film, og var også temaredaktør for Zs temanummer og lyd i film. Tiller har ellers fortid som punkemusiker, blant annet i Angor Wat.

Peter Albrechtsen om bruk av subjektiv lyd i film. 

Peter Albrechtsen er utdannet lydtekniker ved den danske filmskolen, og har laget lyd til en rekke spillefilmer, dokumentarfilmer og novellefilmer. Blant annet Dag og natt, Menn som hater kvinner, Antichrist og Babycall.

Svenn Jacobsen om arbeidet med lyd i kortfilmen Jenny.
Svenn Jacobsen er kreativ leder i Teknopilotene, og var lyddesigner på kortfilmen Jenny (Ingvild Søderlind, 2010. Filmen vant den prestisjetunge Terje Vigen-prisen under kortfilmfestivalen i Grimstad i år, og Jacobsen vant filmforbundets pris på samme festival for lyddesign på filmen. Jacobsen her også hatt lyddesign på en rekke norske spillefilmer, blant annet Sara Johnsens Vinterkyss.

Visning av P.T Andersons Punch Drunk Love (USA ), Manufactured Landscapes (Jennifer Baichwald, 2009), Tarsem Singhs The Cell (2000), Youssef Chahines Al-Massir (Destiny, 1997) og Ingvild Søderlinds kortfilm Jenny (2010) – Innledninger til filmene
Med forbehold om endringer.