fbpx

Hva er en filmklubb?

Filmklubber er ideelle foreninger som viser både klassikere og nyere filmkunst fra hele verden.

Filmer vi gleder oss til på TIFF

Filmer vi gleder oss til på TIFF

Tromsø internasjonale filmfestival går av stabelen for 30. gang på mandag, og to av filmklubbverdenens største entusiaster gir oss sine anbefalinger.

Cecilia tbg

 

Cecilia Gustavsen sitter i styret i Tønsberg filmklubb, og deltar på TIFF for tredje gang.

De elendige
Med en forkjærlighet for Frankrike og fransk litteratur, er dette en film jeg er nysgjerrig på. Selv om det er et par hundre år mellom giganten Victor Hugo og det 20. århundres største mestselgende franske romanforfatter Michel Houellebecq, har disse to forfatterne en del til felles: For eksempel studiet av mennesker som av ulike grunner tilhører utkantssamfunnet. For meg høres filmen ut som en riktig fusion av Hugos mesterverk «De elendige» og Houellebecqs dystre nåtidige samfunnsanalyser. Sikkert ikke en morsom film, men realistisk nok – og forhåpentligvis med en avslutning som avdekker et lite håp i horisonten.

State Funeral
Alle er vel enige i at Josef Stalin ikke akkurat var en demokratiets mann. At begravelsen hans ble bivånet av titusenvis av sørgende, er en skjebnens ironi som savner sidestykke i moderne historie. I 2017 besøkte Vibeke i filmklubben og jeg Georgia og avla et besøk på Stalin-museet i Gori, hjembyen hans. Det første som møtte oss var en lang, rød løper som førte opp til andre etasje hvor en gigantisk heroisk utformet statue av Stalin ønsket oss velkommen. Over hele byen hang det store plakater av Stalin (reklame for museet) og i museumsbutikken kunne vi kjøpe krus, kjøleskapsmagneter og kulepenner med Stalin på. (Om vi kjøpte noe? Det kan dere lure på)! Filmen er skremmende aktuell og den kan være en relevant påminnelse om at våre demokratiske verdier står i fare også i dag.

The Gateway
I TIFFs program står det at filmen unndrar seg sjangerkategoriseringer og det er alltid spennende. Tønsberg filmklubb jobber for å tilby publikum et bredt spekter av film og har dessuten en del medlemmer som er opptatt av Russland og russisk kultur. Vi har tidligere vist Tarkovskijs «Stalker» med stor suksess, og jeg er nysgjerrig på om «The Gateway» som foregår i Tsjernobyl innehar noen av de samme elementene, slik som «sonen». Og en godmodig babusjka som knasker psykedelisk sopp og snakker med skogsånder er både originalt, litt morsomt og ganske ekkelt samtidig. Filmen skal være en allegori over Ukrainas sosiale og politiske situasjon. Jeg er spent på hvilken stemning som danner grunntonen.

Helene Aalborg er styreleder i Norsk filmklubbforbund, og deltar på TIFF for syvende gang.

Alle må dø
Dette ser ut til å bli et forfriskende tilskudd til den stadig voksende norske sjangerfilmbanken. Viktoria Winges hovedrolle opplever en dag å få en svart sekk over hodet og bli stappet inn i en bil, livredd og deseperat. Det viser seg å være utdrikningslaget hennes… Resten av kalaset skal selvfølgelig foregå på en hytte i skogen, og kanskje det ikke blir fullt så gøy som man hadde forventet allikevel? Se traileren!

Bait
Traileren til denne filmen setter sterke følelser i sving hos meg. Filmen er skutt på 16mm i svart/hvitt, fremkalt for hånd og dubbet i etterkant – alt dette gjør at den ser ut som den er fra en helt annen tid. Allikevel skal filmen ta opp svært dagsaktuelle temaer som gentrifisering og klasseskiller i Storbritannia, samtidig som den leker seg med filmatiske uttrykk og absurdisme. Jeg er ikke i tvil om at dette blir en uforglemmelig festivalopplevelse.

Film fra Nord
Her har jeg jukset, og nevner en hel programseksjon i stedet for én film. Jeg digger dette programmet så mye at jeg skrev hele masteroppgaven min om det. Film Fra Nord har vært med i en eller annen form siden TIFFs spede begynnelse for 30 år siden, og er uten tvil noe av det mest særegne festivalen har å by på. I år er seksjonen dessuten større enn noen gang før. Film Fra Nord løfter fram film fra hele Barentsregionen, og her kan du oppdage alt fra helt nye uttrykk fra studentfilmskapere, høyst varierte kortfilmer fra hele regionen, unike dokumentarer, og nå også spillefilmer. Hvis jeg skal velge en enkelt tittel herfra må det bli langfilmen The Body Remembers When The World Broke Open av regissørene Elle-Máijá Tailfeathers og Kathleen Hepburn. Men generelt vil jeg altså oppfordre absolutt alle til å ta en ekstra kikk på hele denne programseksjonen, her finnes noe for de fleste.