fbpx

Filmtips våren 2021

skalderegå
Trenger du inspirasjon til programarbeidet? Les mer her!

Velkommen på webinar!

tiff logo event bilde 2021
TIFF-seminaret arrangeres digitalt i år. Les mer her!

Hva er en filmklubb?

Filmklubber er ideelle foreninger som viser både klassikere og nyere filmkunst fra hele verden.

Har den romantiske komedien utspilt sin rolle?

Har den romantiske komedien utspilt sin rolle?

Det var plass til både latter og tårer da den romantiske filmhelgen gikk av stabelen på Vega scene sist helg. Ikke minst, fikk vi fire veldig forskjellige svar på hvorvidt denne følsomme sjangeren fortsatt har noe relevans for vår tid.

Fra heseblesende screwball-komedie med tamme og ville leoparder til kjærlighet på tvers av klasse, seksuell legning og etnisitet. Helgens filmer favnet vidt, og ga rom for både latterkuler og rørende øyeblikk. Men foreleserne så også sjangeren i lys av tidens tann og aktuelle problemstillinger som kjønn, politikk og klima.

Var du ikke tilstede så fortvil ikke! Seminaret ble filmet, og opptak av foredragene blir tilgjengelig digitalt. Send en e-post til nfk@filmklubb.no så får du tilgang til alle fire foredrag mot den symbolske summen av kr. 100.-

Den romantiske filmhelgen pangstartet lørdag morgen med visning av Howard Hawks-filmen Bringing Up Baby fra 1938. Vi gjorde vårt beste for å henge med på de svimlende kjappe replikkene til Katharine Hepburn og Cary Grant, og deres elleville romanse.

Etter filmen dukket Kathleen Rowe Karlyns blide ansikt opp på lerretet, og fra sitt hjem i Oregon snakket hun til oss om romantiske komediene grunnleggende løfte om forsoning gjennom kjærlighet. Filmer som Crazy Rich Asians, argumenterte hun, viser at denne sjangeren fremdeles appellerer til publikum til tross for at verden og filmmediet har utviklet seg siden Bringing Up Baby og 30-tallet.

Fra 1938 beveget vi oss frem til 50 og 80-tallet og romantiske tenåringskomedier med Gry Rustad. Vi ble tatt med gjennom de tre siste tiårenes amerikanske High School-filmer hvor slag fremdeles utkjempes mellom nerder og sosser, men på stadig mer raffinerte måter.

Etter gjenkjennende klipp og en plutselig trang til å se High School-komedier igjen, viste vi Howard Deutchs Pretty in Pink fra 1986: En slags askepotthistorie der Molly Ringwald spiller den selvstendige, men akk så rikmannsfikserte Andie, og Harry Dean Stantons følsomme farstolkning sitter veldig sterkt.

pretty in pink
Pretty in Pink

Søndag i storbyen

Søndag startet seminaret med den Brooklyn-baserte skeive komedien Appropriate Behavior fra 2014, av Desiree Akhavan. Festivalsjefen for Oslo/Fusion Bård Yden introduserte filmen, og ga oss litt bakgrunn på hvordan homofile og bifile karakterer har vært skildret i mainstream-kulturen frem til i dag.

Appropriate Behavior er et fornøyelig blikk på bifile Shirin som snubler gjennom tilværelsen i den hippe New York-bydelen Park Slope mens hun prøver å finne både seg selv og kjærligheten. Filmen satte tonen for en dag med filmer fra storbyene, og forelesninger hvor kvinner ikke nødvendigvis forelsker seg i menn, og mennene ikke er like rike og hvite som de var i tidligere epoker.

Vår neste foreleser Maggie Hennefeld snakket så til oss fra Minnesota om “hvorfor vi ikke kan være kjærester og tenke oss en bedre verden”. Hun mente de romantiske komedienes tid er forbi så lenge vi ikke klarer å håndtere populistiske statsledere og klimakrise. Hun trakk frem filmer som Parasitt og Joker, der klassekonflikter lar seg ikke løse gjennom humor og kjærlighet – og hvor handlingen tar en dramatisk vending som definitivt ikke er komisk.

Filosofen og medieviteren Tim Vermeulen entret så scenen, og leverte et heseblesende innlegg om hvordan romantiske komedier til enhver tid er i dialog med deres historiske kontekst: Fra den undertrykte erotikken i Bringing up Baby under Hayes Code-perioden, til den frigjorte, aggressive og mannsdominerte seksualiteten i etterkrigstiden, til de mer nevrotiske, oljekrise-pregede komediene på 70-tallet, og de neokonservative filmene på 80-tallet.

Hva så med vår tid? Tim argumenterte for at nye romantiske komedier – som The Big Sick blant annet – gir uttrykk for en ny inderlighet, en form for følsomhet kombinert med en akutt bevissthet rundt vår tids politiske utfordringer, som rasisme og klasseforskjeller.

Helgen ble avsluttet med visning av Michael Showalters The Big Sick fra 2017 hvor vi blir kjent med pakistansk-amerikanske Kumails forsøk på å balansere familiens forventninger med kjærligheten til hvite Emily, som plutselig blir alvorlig syk. En morsom og rørende film, satt i Chicago, som berører en problemstilling som mange barn av migranter må forholde seg til.

En helg full av mange inntrykk, og fokus på smittevern, gjorde oss litt klokere og ga noen hjertelige gjensyn med filmer fra egen ungdomstid. En fin blanding av eskapisme og kritiske blikk på en sjanger som utvikler seg med tiden den gjenspeiler.