fbpx

Filmtips våren 2021

skalderegå
Trenger du inspirasjon til programarbeidet? Les mer her!

Hva er en filmklubb?

Filmklubber er ideelle foreninger som viser både klassikere og nyere filmkunst fra hele verden.

Ukas filmtips: Heltinner og antiheltinner

Ukas filmtips: Heltinner og antiheltinner

Denne uka tipser vi om filmer som transcenderer sjangerkonvensjoner, utfordrer forventninger til adferd, begjær og kropp – og som leverer uforglemmelige filmopplevelser. Obs! Gunstige priser!

Filmklubbforbundets vikarierende leder Chloé Faulkner tipser om filmer der den kvinnelige rolleprestasjonen har gjort særlig inntrykk: “Hva er bedre enn å la kinomørket lyses opp av karakterer i hele spekteret, fra flamboyante og glamorøse stjerner til dypt menneskelige og feilbare mennesker. Også kvinnelige sådanne. Flere av disse filmene kvier seg heller ikke for å skildre mørke og ubehagelige temaer og skikkelser – og åpner dermed opp horisonten vår for hvordan kvinner kan skildres på film” sier Chloé.

Lyst på mer inspirasjon og tips til billige filmer? Sjekk ut våre 2021-anbefalinger her!

Den mørke engelen

Maria Callas i Pasolinis Medea (1969)
Siden antikken har Medea – den østlige prinsessen med magiske krefter som tar den ultimate hevnen på sin mann Jason når han svikter henne – vakt både fascinasjon og avsky. Maria Callas tolkning tar figuren til nye høyder i Pasolinis versjon – som gnistrer med mytologisk og filosofisk kraft.

Virkelighetsnære prestasjoner

Andrea Bræin Hovig i Det er meg du vil ha (Dag Johan Haugerud, 2014)
Hovigs utrolig presise og balanserte prestasjon – kombinert med Dag Johan Haugeruds diskrete grep – forvandler en uvanlig historie til noe dypt relaterbart og ekte.

Elsie Fischer i Eighth Grade (Bo Burnham, 2018)
Sjeldent har ukontrollerbare latterkramper, tårer og kleine opplevelser etterfulgt hverandre i så rask rekkefølge som i denne filmen, takket være Elsie Fischers fantastiske innsats.

Frihet & oppgjør

Sasha Lane i American Honey (Andrea Arnold, 2014)
We’re the kids in America! En fortryllende, frigjørende, og ekstatisk road trip gjennom USA. Filmen ble laget bare to år før Trump vant valget i 2016, men føles på et vis veldig fjern fra dagens politiske virkelighet.

Eva Melander i Grensen (Ali Abbasi, 2018)
Et mysterium – knyttet til en veldig spesiell kvinne – utspiller seg i de svenske skogene. En sentral scene her, et øyeblikk av eksistensiell og seksuell frigjøring, er noe av det sterkeste jeg har sett på film.

Hollywoods mørke bakside

Judy Garland i A Star i Born (George Cukor, 1954)
Judy Garlands store comeback-film inneholder lag på metalag av tolkningsnivåer, knyttet til hennes egen stjernestatus og trøblete karriere. Blant de mest minneverdige øyeblikk er de musikalske numrene: Prøv å ikke få gåsehud av “The man that got away”.



Elizabeth Berkleys Nomi i Showgirls (Paul Verhoven, 1990)

Tidenes dårligste film? Eller en skjult hyllest til – og samtidig skarp kritikk av – underholdningsindustrien? Filmen som alle elsker å hate kan være verdt å se igjen med friske øyne.

Grufulle hjem

Catherine Deneuve i Roman Polanskis Repulsion (1965)
Et klaustrofobisk mareritt av de sjeldne, som kan være verdt et gjensyn “i disse tider”. Bli med inn i en mørk og trang leilighet, med en etterhvert mer og mer skrekkinnjagende og delirisk Catherine Deneuve som eneste selskap.

Essie Davis i The Babadook (Jennifer Kent, 2014)
Det er ikke alltid så lett å være mor! Som mange samtidige skrekkfilmer viser, som også Hereditary, ligger den verste skrekken kanskje hos våre nærmeste.