fbpx

Hva er en filmklubb?

Filmklubber er ideelle foreninger som viser både klassikere og nyere filmkunst fra hele verden.

Hvordan høre filmmusikken?

Hvordan høre filmmusikken?

– Det er den ultimate fordommen jeg møter, at den beste filmmusikken er den du ikke hører. Det er jeg veldig uenig i, sier Thor Joachim Haga.

– Om det er en film jeg er glad i, så ser jeg den mange ganger. Jurassic Park, for eksempel, har jeg sikkert sett 65 ganger, sier filmviter, kritiker og foredragsholder Thor Joachim Haga.

– Jeg ser den minst en gang i året, om ikke to eller tre. Og det har jeg gjort siden 1993. Det er min favoritt, om dere lurer på mitt favorittscore.

Denne måneden var Haga med på digital Filmklubbprat, i samtale med Filmklubbforbundets egen Atle Hunnes Isaksen. De snakket om Hagas engasjement for filmmusikk, forskjellen på god og dårlig filmmusikk, og hva slags kurs og foredrag han selv liker å holde om både filmmusikk og andre tema.

Her gjengir vi noe av det Haga fortalte. Hele samtalen kan du se her.

Hvordan høre på bare filmmusikken?

– Jeg er både interessert i filmmusikk som konseptalbum på plate, og jeg er interessert i det som et verktøy på film. Jeg lytter ikke til disse cd-ene for å gjenskape eller gjenoppleve filmen i hodet. Det er to separate ting for meg, sier Haga.

– Jeg syns filmmusikk er det mest retoriske virkemidlet vi har i film. På godt og vondt. Derfor er det nesten også det viktigste for meg. Men det blir litt uglesett eller marginalisert. Når folk snakker om film snakker de litt om skuespillere, litt om foto, og litt om historien. Men musikken er ikke så ofte nevnt. Så jeg prøver å bøte på det med foredrag, artikler – og nettsiden min, celluloidtunes.no.

Hvordan lytter han aktivt til filmmusikken mens han ser en film?

– Jeg tror mange av dere er filmfans, så dere har denne dobbeltheten. Skal jeg bare bli oppslukt av filmen, eller skal jeg bite meg merke i virkemidler? Sånn har jeg det også når jeg ser film. Jeg kan bli oppslukt. Jeg kan sitte med penn og papir, og bare høre på musikken, høre på hva den gjør. Eller jeg kan gå inn og ut av en film, og være bevisst og ubevisst – akkurat som man kan gjøre med foto og klipp.

ET

Haga er spesielt opptatt av øyeblikk på film hvor filmmusikken virkelig får skinne.

– Når det er montasjescener eller tablåer for eksempel, hvor det ikke er dialog, hvor det ikke er så mye handling å snakke om, men hvor det bare er bilde og musikk som får lov å snakke sammen. Et eksempel er denne klassiske scenen med E.T. som flyr forbi månen. Der fjerner John Williams bunnen av orkesteret, og lar instrumentene spille i det øvre registeret, for å skape en luftbårenhet i musikken. Der er det bare bilde og musikk som kommuniserer i det minuttet scenen varer. Sånne ting blir jeg som filmmusikknerd veldig glad i.

Når filmmusikken forsvinner

– Jeg er glad i musikk når den har en karakter ved seg, og den kan høres. Det er den ultimate fordommen jeg møter, at den beste filmmusikken er den du ikke hører. Det er jeg veldig uenig i, sier han under Filmklubbpraten.

– Det insinuerer at filmmusikk bare skal være en anonym lydtapet som du ikke skal legge merke til. Nei, jeg mener at dette skal man kunne høre, eller i hvert fall oppleve og føle. Det er derfor jeg trekkes mot John Williams og komponister som skriver veldig flott musikalsk, i tillegg til å være flott filmmusikalsk.

Florø hornmusikk Rocky Florø filmklubb
Da dirigenten i Florø Hornmusikk dirigerte filmmusikken fra Rocky med boksehansker.

Konsert, mat eller foredrag i filmklubben

Haga har holdt foredrag om alt fra kræsjkurs i filmmusikk, filmmusikkens funksjoner og temakvelder om komponister som Hans Zimmer og Ennio Morricone og til andre temaer som ikke har med musikk å gjøre, som indisk film eller oppvekstfilm. Sistnevnte er et digitalt foredrag han har spilt inn som skal vises under Oslo Pix. Under Filmklubbpraten fortalte han at han gleder seg til å besøke filmklubber igjen, når ting åpner opp.

– Jeg kommer gjerne og snakker! I filmklubbsammenheng kan man gjøre events ut av det, invitere noen jeg kan ha en Q&A med. Eller man kan gjøre konsert. Det gjorde jeg i Florø. Der holdt jeg et foredrag den ene dagen, så hadde vi konsert med Florø Hornmusikk den andre dagen, hvor jeg var konferansier.

– Foredrag og konsert passer bra sammen. Snakker jeg om indisk film kan det bli en temaaften ved å kombinere med besøk på indisk restaurant. Jeg vet at Grimstad filmklubb ­– jeg  er fra Grimstad selv – de har gjort en del av det. De har for eksempel sett noe av Fellini med et foredrag til, og spist italiensk etterpå.

Dette var bare noen av tingene Haga pratet om under Filmklubbpraten. Han snakket også om filmmusikk som ikke fungerer, om hvordan popmusikk i film pleide å irritere ham, og de veldig mange ulike komponistene han er fascinert av. Hør hele praten her.

Interessert i å invitere Haga til din filmklubb? Les mer om kursmulighetene hans her, og hvordan dere kan finansiere arrangementet – Filmklubbforbundet tilbyr arrangementsstøtte.