fbpx

Hva er en filmklubb?

Filmklubber er ideelle foreninger som viser både klassikere og nyere filmkunst fra hele verden.

Virkelig filmseminar

Virkelig filmseminar

Vår virkelighet er i ferd med å komme tilbake til normalen, men på det store lerretet fortsetter den å utfordres av fiksjonen og fantasien.

Filmene på årets seminar kan oppsummeres med kjølig science-fiction i Little Joe, inntrykksfull dokumentar i Flukt, blodig hevn i La den rette komme inn og beinhard sosialrealisme blandet ut av sang i Distant Voices, Still Lives. En variert bukett som illustrerte innholdet i foredragene på en god måte.

Var du ikke på seminaret? Du kan høre foredragene her

PA160654

Som i fjor var noen av foredragene i opptak. Carl Plantinga stod litt gutteaktig foran et kamera ved University of Michigan, USA og mellom poengene hans om «Alternative realities: Film realism and the Imagination» ble jeg avledet av det krøllete lakenet som var spent opp bak han. Virkeligheten innhentet han også da mobiltelefonen hans ringte under foredraget.

Gunnar Iversen var opptatt av at man må koble fra for å koble til da han ga oss en innføring i science-fiction i film med foredraget «Science-fiction: Fantasi, forestillingsevne og sosial kritikk».

Etter film og lunsj utfordret Anne Gjelsvik oss med sitt foredrag «Filmen, mitt vindu mot verden». Hva kan film fortelle oss om krig, terror og flukt? Gjelsviks personlig-akademiske tilnærming til hvordan filmmediet gir oss kunnskap om begivenheter rundt oss ble særlig virkeliggjort da hun snakket om sitt arbeid med filmene om 22. juli.

PA160624

 

Vold og drømmer

Søndag gikk vi rett på den svenske vampyrklassikeren La den rette komme inn. Margrethe Bruun Vaage, nå seniorforeleser ved Universitetet i Kent, men med bakgrunn i Trondheim filmklubb, snakket til oss i opptak om «Film og moral: Om straff og hevn». Hun gikk dypere inn i hvorfor vi så ofte sympatiserer med karakterer som utøver vold på film, til tross for at det som skjer er moralsk forkastelig.

Anne-Lise With avsluttet seminarhelgen med sitt foredrag «Minnevirkelighet». Sentralt stod motsetningen mellom ytre og indre virkelighet hos karakterer i film, og hvordan vi ser dette som drømmer og flashback i handlingen. I introduksjonen til Distant Voices, Still Lives snakket hun om hvordan minner står sentralt for handlingen i denne filmen. Filmen fikk runde av programmet med sang og familiesamhold, og la til rette for å reise hjem til egen virkelighet.