I en bedre verden (2010)

Hævnen

I en bedre verden er en bredt anlagt fortelling om vennskap, hevn og utroskap. Filmen beveger seg fra den brutale hverdagen i en afrikansk flyktningleir til den postkortvakre idyllen i en dansk provinsby.

Anton er lege og pendler mellom en flyktningleir i Afrika og sitt hjem i Danmark der han har to små sønner. Han har sviktet sin elskede kone Marianne, og de prøver nå å venne seg til et liv uten hverandre. Samtidig begynner Antons 10 år gamle sønn Elias å bli venner med en ny gutt i klassen. Han heter Christian, og dette usedvanlige vennskapet utvikler seg snart til en foruroligende allianse som truer med å ødelegge landsbyidyllen for alltid.

Regissør Susanne Bier er blant Danmarks mest markante filmskapere. Hennes mest kjente filmer er Den eneste Ene og Etter bryllupet, og hun har også laget Hollywood-filmen Things We Lost In The Fire, med Benicio del Toro i hovedrollen. Ulrich Thomsen er kjent fra blant annet Brødre, Festen og James Bond-filmen The World Is Not Enough. Trine Dyrholm har spilt i en lang rekke filmer, blant annet Festen, I Kina spiser de hunder, Dansen og De usynlige. Mikael Persbrandt er kanskje best kjent fra TV-serien Beck, men har spilt i en lang rekke filmer, også norske produksjoner som Kautokeino-opprøret og Øyenstikker.

Red.
Kinokino filmklubb

Med: Ulrich Thomsen, Mikael Persbrandt, Trine Dyrholm, Bodil Jørgensen, Camilla Gottlieb, Toke Lars Bjarke, Ditte Gråbøl, Satu Helena Mikkelinen, Trice Angie Christiansen, Markus Rygaard, William Jøhnk Nielsen

DVD