Lore (2012)

Den kritikerroste Lore begynner der Der Untergang slutter: Hitler er død, krigen er over, Tyskland invaderes og kastes ut i materiell nød. For mange tyskere er overgangen fra gamle til nye sannheter kanskje det vanskeligste av alt.

Fjorten år gamle Lore er eldste datter i en offisersfamilie, og opplært til å bli en god nazist. Når foreldrene innser at slaget er tapt og overgir seg til de allierte, får hun ansvar for å lede søskenflokken på fem fra Bavaria i sør til tryggheten på mormorens gård i Hamburg i nord. «Ikke glem hvem du er», sier moren til Lore. Men Lore oppdager gradvis hva det er foreldrene har vært med på, og at hun bare er en flyktning som alle andre.

Cate Shortland har skapt en sanselig film, skutt i sterke farger og full av illevarslende og vakre scener. Lore er en fortelling om det totale nederlag på et samfunnsmessig og psykologisk plan, om barn som arver foreldrenes synder, og om en ung jentes oppdagelse av verden.

Lore ble belønnet med Auroraprisen under Tromsø Internasjonale Filmfestival, og den ble nominert til Oscar for beste utenlandske film.

, ,

Med: Saskia Rosendahl, Nele Trebs, André Frid, Mika Seidel, Kai-Peter Malina, Nick Holaschke, Ursina Lardi, Hans-Jochen Wagner, Sven Pippig, Philip Wiegratz, Katrin Pollitt, Hendrik Arnst, Claudia Geisler

DCP, Blu-ray
Tysk
Dansk, Svensk, Norsk
  • Another World Entertainment

900,- kr + mva pr visning uansett format.

Filmer bestilles fra Filmklubbforbundet, og kommer på fysiske harddisker.

Frakt tur/retur faktureres etter reell kostnad. (For digitale overføringer: overføringsgebyr kr. 350,- kr +mva.)