motorsagmassakeren

Motorsagmassakren (1974)

The Texas Chainsaw Massacre

På midten av 80-tallet ble The Texas Chainsaw Massacre vurdert satt opp i filmklubb-programmet. Styret valgte den gang å la være etter en intens diskusjon. Da videomaskinen inntok de tusen hjem tidlig på 80-tallet og videobransjen ennå ikke var blitt stueren ble The Texas Chainsaw Massacresammen med blant andre Cannibal Holocoust selve symbolene på filmatisk råttenskap. Autoritetspersoner i ulike yrker brukte/bruker, nærmest konsekvent The Texas Chainsaw Massacre «og den type film», som eksempler når vold på film og video ble/blir debattert. Hva er årsakene til at The Texas Chainsaw Massacre fikk en slik status?

For det første kombinerer tittelen to ord som skaper skrekkelige assosiasjoner. Man kan skjønne hva det er snakk om selv uten å ha sett filmen! For det andre er det ingen kjente skuespillere med som kan skape en viss distanse til handlingen, eller gi filmen et skinn av seriøsitet som sådan. Videre er filmen en uavhengig lavbudsjettproduksjon med debutanten Tobe Hooper i registolen. Sensurmotstandere hadde derfor svært lite å bygge en forsvarstale på. Nakke og hoggestabbe er to ord som heller ikke lyder særlig fristende.

I dag, 20 år etter The Texas Chainsaw Massacre , er situasjonen en annen. Med skrekkblandet fryd godtar vi psykopaten som den egentlige helt. Hannibal Lector i Nattsvermeren og Frank Booth i Blue Velvet er kroneksempler i denne sammenheng. At en film som Nattsvermeren kunne stikke av med en koffert Oscarstatuetter var utenkelig for kun få år siden.

I likhet med Hitchcocks Psycho og Demmes Nattsvermeren bygger The Texas Chainsaw Massacre på historien om den virkelige massemorderen Ed Gein. Som et resultat av ekstrem morsbinding drepte han unge kvinner og sydde kvinneklær av huden til de drepte, i tillegg til at kjøttet ble fortært. Hvorvidt han hadde et mumifisert eksemplar av sin døde mor i huset er mer uvisst.

The Texas Chainsaw Massacre er historien om to kjærestepar, som sammen med den rullestolavhengige broren til den ene av jentene, reiser i en van for å besøke søskenparets avdøde bestefars gård i Texas. Ungdommene når frem til gården men bilen har gått tom for bensin. Hva er da mer naturlig enn å spørre om en skvett hos nærmeste nabo? Dessverre huser nabogården filmverdenens mest bisarre, degenererte og livsfarlige møbeldesignere noensinne.

Det spesielle ved The Texas Chainsaw Massacre er ikke at de gode ikke er så sympatiske som de pleier, men at de onde virkelig er usannsynlig onde. The Texas Chainsaw Massacre er en enkel og svært effektiv historie. Stilen er røff og upolert. Tobe Hooper evner å antyde mer en det som egentlig vises. Dette gjør han så overbevisende at man faktisk tror man har sett mer en tilfellet er. Mye av skylden for dette ligger på lydsporet i form av effektlyd og musikk, som Hooper selv står delansvarlig for. Tobe Hooper har senere regissert blant andre Poltergeist og den meget tvilsomme The Texas Chainsaw Massacre II.

(Trondheim filmklubb)

Med: Gunnar Hansen, Marilyn Burns, Jim Siedow

DCP, Blu-ray
  • Another World Entertainment

900,- kr + mva pr visning uansett format.

Filmer bestilles fra Filmklubbforbundet, og kommer på fysiske harddisker.

Frakt tur/retur faktureres etter reell kostnad. (For digitale overføringer: overføringsgebyr kr. 350,- kr +mva.)