fbpx
My Favorite War

My Favorite War

Norge, Latvia, 2020
Regi og manus: Ilze Burkovska-Jacobsen
Foto: Andrejs Verhoustinskis, Trond Jacobsen, Marcis Abele
Konseptuell utforming: Svein Nyhus
Animatører: Krisjanis Abols, Neil Hammer, Arnis Zemitis, Kerija Arne. Toms Burans
Produsent: Trond Jacobsen, Guntis Trekteris 
Lengde: 1t 22 min
Språk: Engelsk, latvisk, russisk
Format: DCP, Bluray. 
Kategori: Kontakt NFK for pris.

En nydelig og personlig oppveksthistorie som vant hovedpris på verdens fremste animasjonsfestival i 2020!

Ilze er fem år. Sløyfen i håret hennes er like lyseblå som havet hun og foreldrene sniker seg fram til gjennom skogen. For det er forbudt å dra på stranda – de kunne jo finne på å flykte.

Grenser for frihet, både til å bevege seg og tenke fritt, går som en tråd gjennom My Favorite War. Filmen er regissør Ilze Burkovska-Jacobsens skildring av oppveksten i Latvia under den kalde krigen. Den følger henne fra hun er liten jente til ung kvinne, hele tida full av spørsmål. Hvorfor har bestefar vært i Sibir, og hvorfor ser han så tungsindig ut? Hvorfor er stemningen så spent mellom ham og Ilzes far som er medlem i Partiet? Hvorfor kan ikke Ilze snakke høyt om ting – som at hun elsker moren og faren sin? Hvorfor snakker læreren på skolen om fred når det ligger en stor militærbase ligger like ved huset hennes? Og hvorfor måtte fortidas patrioter dø når samfunnet de kjempet for er grått, korrupt og fullt av løgner?

My Favorite War er både personlig og universell. Den handler om å vokse opp i et helt bestemt samfunn som føles undertrykkende for innbyggerne, samtidig som den forteller noe grunnleggende om det å være barn – om å finne balansen mellom den man er inni seg og den alle andre forventer at man skal være. Det er en antikrigsfilm som tar klar stilling for viktigheten av individets frihet, men den er verken didaktisk eller prekende. I stedet er det barnets undring og hang til å stille spørsmål ved alt, som driver fortellingen framover.

Animasjonen er gjort i klare, vakre tegninger, som både er glade og sørgmodige, og blandes med arkivbilder som kan være sjokkerende og plutselig rørende. Det er en film proppfull av kunnskap, men også av bilder, farger og sanseinntrykk: prestekrager og geværkuler, smaken av frisk melk og lukten av død. Og synet av havet, det store lyseblå som ligger der og venter på modige mennesker som bare vil dyppe tærne sine og som klarer det til slutt.