Bestefars hage (1995)

(Záhrada)

Etter å ha blitt oppdaget til sengs med den gifte Tereza, blir Jakub kastet ut av farens hus. Han flytter ut til bestefarens sommersted, med beskjed om å selge det. Stedet og hagen er i sterkt forfall, etter å ha stått årevis uten vedlikehold. Under oppryddingen kommer Jakub over bestefarens dagbok, som han først ikke skjønner et kvekk av. Etter hvert finner han ut at den er skrevet speilvendt. Når han så finner et kart til en nedgravet flaske vin, blir han så pass nysgjerrig at han bestemmer seg for å bli der en stund. Han treffer nabojenta Helena, som blant annet lærte å skrive av Jakubs bestefar, en håndskrift som moren hennes alltid kun har sett på som skriblerier. Helena lærer Jakub til «å forstå alle ting som er uforståelige», og deres hageverden er rik på merkelige innfall. Når Tereza oppsøker Jakub sammen med mann og barn, blir hun satt ettertrykkelig på plass. Jakub opplever en en ny barnlig tilværelse, og hans undrende åpenhet møter merkelige forbipasserende med navn som Rousseau og Wittgenstein. Dette forårsaker en gjenforening med faren, som blir et av filmens mest rørende høydepunkter.

Bestefars hage er den slovakiske regissøren Martin Sulíks tredje film. Med denne filmen viser han at det er på tide å bli sett også utenfor sitt eget hjemland. Bestefars hage gir et betagende og eksentrisk innblikk i en verden hvor mirakler synes å være hverdagskost og det vanlige blir mirakuløst. Sulík har tilført filmen et varmt, komisk preg, og nærmer seg karakterene med respekt og omtanke på en måte som minner om Oscar-vinneren Mitt liv som hund.

red
Trondheim filmklubb