Hva du kan glede deg til på filmseminar om pop og film

Hvert år inviterer Filmklubbforbundet og Z filmtidsskrift, i samarbeid med Filmkritikerlaget, til filmseminar. Vi lover gode forelesere og spennende filmer – vist i en av de beste kinoene i verden, på Cinemateket i Oslo. Her er det du kan glede deg til.

Se program med tidspunkt her.

Harold and Maude
Harold and Maude (Ashby, 1971)

Noen ganger kan en popmusikers visjoner og sanger til en film, løfte filmen til et helt nytt nivå. Det gjelder i aller høyeste grad den underkjente kultklassikerperlen Harold and Maude, som vi viser på årets filmseminar. Filmen har et unikt lydspor av Cat Stevens.Til filmen vil Kevin Donnelly, professor i film og filmmusikk ved Universitetet i Southampton, holde foredrag om ‘Pop Pioneers on Film Soundtracks in the 60s and 70s’, som handler om hvordan popstjernene kom til filmen.

Romy and Michele’s High School Reunion (Mirkin, 1997)

Lucy Fife Donaldson, førsteamanuensis i film og tv-studier ved Universitetet i St. Andrews, vil snakke om popmusikk og følelser, og som eksempel på dette, viser vi en film som har fått en nokså nyslått status som kultklassiker: Romy and Michele’s High School Reunion (David Mirkin, 1997).
Kanskje kjenner du allerede Cindy Laupers «Time after Time», eller noen av de andre mer lettbente 80-talls-sangene på lydsporet til denne filmen. Men en ting er sikkert, etter å ha hørt Donaldsons foredrag, og sett Romy and Michele, vil du få en ny forståelse av hvordan musikk og film spiller sammen for å rive deg med.

A Hard Day’s Night (Lester, 1964)

Richard Lesters impresjonistiske beretning om 24 kaotiske timer i John, Paul, George og Ringos liv i A Hard Day’s Night er en fantastisk musikal-komedie, som viser Liverpools berømte sønner på sitt mest lekende, kreative og fandenivoldske. På slutten av 50-tallet og begynnelsen av 60-tallet kom det en ny genre inn på banen: «Pop musician vehicle films». Filmer som skulle fronte en musiker, eller et helt band. Med A Hard Day’s Night ble denne genren tatt ut i perfeksjon. Filmen er særlig kjent for en scene som ble en forløper for senere musikkvideoer. Vi lover tull og tøys og beatlamania med denne banebrytende filmen på stort lerret, 60 år etter den kom. Vises på 35mm.

Til filmen vil Kevin Donnelly holde foredraget ‘Sixties Films as Extended Pop Promos’ om hvordan såkalte pop star vehicle films fungerer – filmer som både benytter seg av stjernenes popularitet, og potensielt også er med på å gjøre dem til større stjerner.

Labyrinth
Labyrinth (Henson, 1986)

Ikke alle innleggene på dette seminaret vil handle om popmusikk i film. Dr. Stephen Glynn, filmhistoriker og forfatter, tilknyttet Cinema and Television History Research Institute ved De Montfort University i Leicester, vil snakke om en av vår tids største pop/rock-stjerner: David Bowie, og hans virke som skuespiller. Og ikke minst om hvordan han alltid, i mer eller mindre vellykkede filmer, var villig til å eksperimentere, og utvide forestillingene våre om kjønnsroller, seksualitet og identitet. Stephen Glynn vil holde foredraget ‘Hooked to the Silver Screen’ om David Bowie på film – med visning av Labyrinth. I tillegg til Bowie, kan du forvente deg en forrykende fantasy-musikal, regissert av mannen bak The Muppet Show.

Kjøp billett for hele helgen!

Har du ikke tid til alt? Da kan du kjøpe billetter til film+foredrag her, via Cinemateket i Oslo sine sider.

Velkommen!