Sørkoreansk film (2022)

filmhelg om sorkoreansk film

De ukjente, de glemte, de hyllede og de store: Et innholdstett filmseminar viste oss mer av det sørkoreanske filmlandskapet.

Sørkoreansk film har gjennomgått store forandringer de siste tiårene – på samme måte som landet for øvrig har forandret seg stort, fra et militærdiktatur til et demokrati.

På sørkoreansk filmhelg, arrangert av Filmklubbforbundet og Z filmtidsskrift, kunne foreleserne dr. Chi-Yun Shin og Darcy Paquet fortelle om hvilke sørkoreanske filmer som har blitt store i Sør-Korea, hvilke kvinnelige regissører som ikke enda får nok oppmerksomhet, hvordan filmen har spilt en rolle i overgangen til demokrati, og hva det er ved den koreanske krimfilmen som gjør den så populær og kritikerrost – både nasjonalt og verden over.

Årets filmhelg ble utsolgt. Om du ikke kunne komme, kan du allerede nå begynne å abonnere på Z filmtidsskrift. Neste år vil vi vie et nummer til sørkoreansk film, der vi bygger videre på filmhelga. Abonnerer du i år, får du de 4 neste utgavene. Vi påpeker at abonnementsprisen går opp ved nyttår. Ordinært abonnement kjøper du her. Studenter og filmklubbmedlemmer får rabatt her.

Hvor kan man se sørkoreansk film?

Flere spurte om dette i løpet av helga, og svaret er dessverre ikke så enkelt som vi skulle ønske. Foreleser Darcy Paquet tipset om Youtubekanalen Korean film. Det koreanske filmarkivet har lagt over 100 koreanske filmklassikere på Youtube i sin helhet, inkludert Im Kwon-taek’s Sopyonje and Hong Sangsoo’s The Day the Pig Fell Into a Well.

Det er for øvrig også noen koreanske filmer på Open Culture sin liste over filmer som ligger gratis ute.

the host til seminar
The Host

Filmene som gjorde sørkoreansk film populær i Sør-Korea

Dr. Chi-Yun Shin startet filmhelga med å fortelle om filmens utvikling i Sør-Korea de siste tiårene. Filmene som er store og populære der er ikke nødvendigvis de som er kritikerroste i utlandet – selv om også de filmene har fått stort publikum hjemme.

Her er noen av filmene hun trakk fram som både har gjort det stort på hjemmemarkedet, og som er vel verdt å se:

Joint Security Area (2000) Park Chan-wook
A Taxi Driver (2017) Jang Hoon
Extreme Job (2019) Byeong-heon Lee
The Host (2006) Bong Joon-ho (vist under filmhelga)

Demokratiseringen

Darcy Paquet, filmkritiker, filmkurator, forfatter og foreleser, fortalte om filmens rolle i demokratiseringen av landet. Noen av filmene han trakk frem i den sammenheng, var:

Chilsu and Mansu (1988) Park Kwang-su
The President’s Last Bang (2005) Im Sang-soo
Silenced (2011) Hwang Dong-hyuk (som også er et krimdrama)
1987 – When the Day Comes (2017) Jang Joon-hwan
Kingmaker (2022) Soon-rye Yim
Peppermint Candy (1999) Lee Chang-Dong (vist under filmhelga)

Kvinnene vi bør se mer på

Enn så lenge har de mannlige auteurene fra Sør-Korea fått mest oppmerksomhet. Grunnene til dette er sammensatte, men det kommer på ingen måte av kvaliteten på filmene laget av kvinnelige regissører.

Dr. Chi-Yun fortalte både om de første kvinnelige regissørene i landet, og hvem som gjør interessante ting nå.

Koreas første kvinnelige regissør Park Nam-ok laget The Widow (1955). Slutten på filmen er dessverre tapt, men det som finnes ligger på Youtube.
A Woman Judge (1962) Hong Eun-won – ligger i sin helhet på Youtube.
Murmuring-trilogien (1995-1999) dokumentarfilmer av Byun Young-joo
Take Care of my Cat (2001) Jeong Jae-eun
A Girl at my Door (2014) July Jung
The World of Us (2016) Yoon Ga-eun
Lucky Chan-sil (2019) Kim Cho-hee
Hommage (2021) Shin Su-Woon
Voice of Silence (2020) Eui-jeong Hong (vist under filmhelga, som eksempel på en krimfilm)
Little Forest (2018) Yim Soon-rye (vist under filmhelga, i tilknytning dette foredraget)

Shin understreket hvor viktige en rekke filmfestivaler har vært for å løfte frem kvinnelige filmskapere, særlig festivalen Seoul International Women’s Film Festival. Til slutt fortalte hun om filmskaper Soon-rye Yim, som har laget Little forest. Yim har også laget filmer som Waikiki Brothers fra 2001 og Forever the Moment fra 2008.

Voice of Silence
Voice of Silence

Krimsjangeren

Vi rundet av helga med et siste foredrag fra Darcy Paquet, om krimsjangeren, og hvor sterkt denne står i sørkoreansk film.

Han viste blant annet et klipp fra A Day Off (1968) av Man-hee Lee. Filmen er en tidlig krimfilm, men fordi den blant annet omhandler abort, som var ulovlig i Korea på den tiden, så ble filmen forbudt å vise. Den ble først funnet og vist da filmfestivalen i Busan skulle gjøre et retrospektiv av Man-hee Lees filmer i 2005, og fant denne tapte filmen på et lager.

Andre filmer Paquet trakk frem:
A Bittersweet Life (2005) Jee-woon Kim
Memories of Murder (2003) Bong Joon-ho
New World (2013) Park Hoon-jung
Voice of Silence (2020) Eui-jeong Hong

Nysgjerrig på mer sørkoreansk film?

Filmfestivalen Film fra sør skjer i Oslo 12.–20. november, og har i år et spesielt fokus på sørkoreansk film.

Hva blir tema for neste år?

Vi bestemmer tema en gang på nyåret, og begynner å planlegge programmet. Følg med på nettsiden vår, eller følg oss i sosiale medier for å høre om neste års tema.

Vi takker alle som kom på filmhelga, og vi takker Norsk filmkritikerlag, Norsk filminstitutt og Fritt ord for økonomisk støtte.

Program for helga:

LØRDAG 5. NOVEMBER
10:00 Registrering og kaffe
10:30–11:30 Velkommen ved Atle Hunnes Isaksen. Introduksjonsforelesning ved Chi-Yun Shin «Blockbusters and Global Auteurs» (45 min)
11:30–11:45 Pause
11:45–13:45 FILM: The Host, (2 timer)
13:45–14:30 Lunsj
14:30 –15:40  Forelesning Darcy Paquet «Demokratiseringen av Sør-Korea, og filmens rolle» (60 min)
15:40-16.00 Pause
16:00–18:10 FILM Peppermint Candy (2 timer 10 min)

SØNDAG 6. NOVEMBER
10–10:30 Registrering og kaffe
10.30–11.25 Chi-Yun Shin « Women directors: Here they come!»
11.25–11.45 Pause
11:45–13:30 FILM Little Forest (1 time og 43 min)
13:30–14:15 Lunsj
14:15 –15:25 Forelesning Darcy Paquet om sør-koreansk krimfilm (60 min)
15:25 –15:45 Pause
15:45–17:30 FILM Voice of Silence (1 time og 39 min)

ørkoreansk filmhelg 2022. Darcy Paquet   Under lunsjen på sørkoreansk filmhelg 2022.