Skrekkfilm (2023)

TID: Lørdag og søndag 28.–29. oktober 2023
STED: Cinemateket i Oslo, Dronningens gate 16
TEMA: Skrekkfilm
PRIS: Ordinær 600 kr // student/filmklubbmedlem 500 kr. Kjøp billett. (Merk: på grunn av gledelig stor pågang har vi flyttet mesteparten over i en større sal. Suspiria må gå i liten sal, og filmen er derfor utsolgt. Men du kan fortsatt kjøpe billett for helga og få med alt annet: tre filmer, alle fire foredragene og lunsj begge dager.)
Enkeltbilletter til filmer og foredrag selges gjennom Cinematekets billettløsning. (Merk at det kun er de med billett for hele helga som får lunsjservering).
Lørdag:
The Witch og foredrag
Foredrag om Dario Argento (OBS: den tilhørende filmen Suspiria vises i en mindre sal, så filmvisningen er utsolgt. Men følg lenken for å kjøpe billett til kun foredraget.)

Søndag:
Censor med foredrag
The Wicker Man med foredrag.

Program

LØRDAG 28. OKTOBER
10:00 Registrering og kaffe
10:30–11:30 Velkommen ved Atle Hunnes Isaksen. Introforelesning ved Rikke Schubart: What is This? Awe in Horror.
11:30–12:00 Pause
12:00–13:30 FILMVISNING: The Witch, Robert Eggers 2015.
13:30–14:15 Lunsj
14:15 –15:30 Forelesning Russ Hunter: «Some Reprehensible Situations»: Dario Argento and the giallo.
15:30-16.30 Pause
16:30–18:10 FILMVISNING Suspiria, Dario Argento 1977. (Utsolgt! Vises i Lillebil)
Ferdig til 18.15

SØNDAG 29. OKTOBER
10-10:30 Registrering og kaffe
10.30 – 11.30 Alison Peirse: «Nasty Girl – Women Make Horror»
11.30 – 12.00 Pause
12:00–13:30 FILMVISNING Censor, Prano Bailey-Bond 2021.
13:30–14:15 Lunsj
14:15 –15:15 Laura Mee: «Fruit In Great Abundance»: Folk Horror After The Wicker Man.
15:15 –15:45 Pause
15:45–17:20 FILMVISNING The Wicker Man – The Final Cut (nyrestaurert), Robin Hardy 1973.
Ferdige til 17.30

Hvorfor lar vi oss fascinere av det skrekkelige og grufulle? 

Dette filmseminaret er både for deg som elsker skrekkfilm og vil vite mer, for deg som ikke har sett så mye, men er nysgjerrig på sjangeren, og deg som synes skrekkfilm er skummelt, men har lyst til å lære mer. Ved å invitere eksperter på ulike tema, vil vi se på noen sider av skrekkfilmen som vi ikke alltid snakker om.

Vi dykker blant annet ned i folk horror-sjangeren, som bruker elementer fra paganisme, offer og mørkere deler av naturen, og som er blitt reaktualisert i filmer som Midsommar. Vi ser nærmere på filmer som ikke bare får publikum til å føle frykt, men også ærefrykt. Et av foredragene vil handle om hvilke bidrag kvinnelige filmskapere har tilført sjangeren opp gjennom historien, og vi spør: Hva er det ved de italienske skrekkfilmene som har gjort dem så legendariske?

Portrettbilder av de fire foreleserne som kommer på filmseminaret.
Foreleserne til skrekkfilmseminaret. Laura Mee (øverst til venstre), Russ Hunter (øverst, høyre), Alison Peirse (nederst, høyre) og Rikke Schubart.

Om foreleserne og filmene

Laura Mee: «Fruit In Great Abundance»: Folk Horror After The Wicker Man.

Dr Laura Mee er seniorforeleser i Film og tv-studier ved University of Hertfordshire i Storbritannia. Hennes forskningsinteresser er skrekkfilm, adaptasjoner og serialitet. Hun vil prate om sjangeren folk horror, en undersjanger av skrekkfilmen. Folk horror-filmer bruker ofte elementer fra folklore, som folkereligioner, paganisme, offer og mørkere deler av naturen. 

Til forelesningen viser vi en nyrestaurert kopi av en av de fremste folk horror-filmene, The Wicker Man (1973) av Robin Hardy. Filmen handler om en politimann, sersjant Neil Howie, som drar til den skotske øya Summerisle for å lete etter en bortkommet jente. Den meget kristne Howie blir forferdet når han ser at øyas beboere har kastet sin kristendom på båten, og nå holder seg med en form for keltisk paganisme. Og hva har egentlig skjedd med jenta? Filmen er en kultfilm som har inspirert en lang rekke senere skrekkfilmer. Aldersgrense: 15 år.

Russ Hunter: «Some Reprehensible Situations»: Dario Argento and the giallo.

Russ Hunter er seniorforeleser i Film&tv-studier ved Institutt for kunst ved Northumbria-universitetet i Storbritannia. Han forsker på filmfestivaler og sjangerfilm – særlig italiensk sjangerfilm. Han jobber for tiden med en bok om Dario Argento. Hans forelesning vil handle om den italienske sjangeren «giallo». Giallo (fra det italienske ordet for gul), er en sjanger mordmysterier som ofte inneholder elementer av slasher, thriller, psykologisk skrekk, sexploitation, og innimellom – overnaturlig skrekk. 

Tittelen på forelesningen hans er «Some reprehensible situations’: Dario Argento and the giallo». Han skriver:

«Italian horror cinema has a curious reputation. During the peak of Italian film production from the late 1950s to the early 1980s, genre filmmakers were often accused of piggybacking on the popularity of more successful films and merely producing rapidly and poorly made copies.  Critic, writer and director Luigi Cozzi famously said that the Italian genre film industry was one that was marked by its exploitation film qualities. In his words, Italian film producers would never ask what your film was like – they would only ask what film is your film like? As he noted, «That’s the way it is, we can only make Zombie 2, never Zombie 1». But the giallo stood apart as a natively Italian film genre. Usually centred around a witness to a crime who turns amateur detective, the giallo is at turns highly stylised, hugely inventive and agonisingly problematic. It is a peculiarly Italian film genre that took influences from – and in turn influenced – a range of international literary and film genres.  

This talk will explore the nature of the Italian ‘genre factory’ and in so doing contextualise the influence of a filmmaker who reshaped and redefined the giallo: Dario Argento. Often labelled ‘the Italian Hitchock’ Argento’s films are noted for their stunning visuals and bravura murder set-pieces, but also challenged for a perceived misogyny and lack of logic.»

Til forelesningen viser vi den originale Suspiria fra 1977, laget av Dario Argento. Filmen handler om en amerikansk ballettelev som kommer inn på et prestisjetungt danseakademi. Men etter en serie brutale mord begynner hun å ane at akademiet kanskje er et sted for noe mer enn dans. Aldersgrense: 15 år.

Alison Peirse om kvinner som lager skrekkfilm: «Nasty Girl – Women Make Horror»

Peirse vil gi en historisk introduksjon til kvinners bidrag til sjangeren som regissører, manusforfattere, produsenter og i andre roller. Alison Peirse er professor i film ved Universitetet i Leeds, har skrevet en rekke bøker og essay om skrekkfilm og redigert boka Women Make Horror. Hennes forskningsinteresser er blant annet skrekkfilm og kvinners filmhistorie. Spiller kjønn noen rolle for hvordan filmskaperen forsøker å lage skrekk og spenning?

Til forelesningen viser vi Censor (2021) av den walisiske filmskaperen Prano Bailey-Bond. Filmen er en psykologisk skrekkfilm satt til 1985, der vi følger Enid Baines som jobber for det britiske medietilsynet. Under «video nasty»-perioden, sitter hun og ser skrekkfilmer for å vurdere hvilket voldelig innhold som bør kuttes eller forbys. En dag ser hun er skrekkfilm der innholdet ligner veldig på hva som skjedde med henne selv, da søsteren forsvant for mange år siden. Aldersgrense: 15 år.

Rikke Schubart om ærefrykt i skrekkfilm

Rikke Schubart er associate professor i Institutt for språk, kultur, historie og kommunikasjon, ved Syddansk Universitet. Hun er redaktør for tidsskriftet Imagining the Impossible: International Journal for the Fantastic in Contemporary Media. For tiden forsker hun på kvinner og traumer i fantastisk film og tv. Schubart vil snakke om begrepet «awe» innen skrekkfilm, med tittelen «What is This? Awe in Horror».

Hun skriver: «Awe is an ambiguous emotion; it can make us experience dread or admiration or a mixture of the two. It is beyond positive and negative, beyond words, beyond understanding. It gives you goosebumps, it is horrifying, petrifying, mesmerizing, attractive yet repulsive. It will make your heartbeat faster – or slower. It manifests as our most captivating monsters: Dracula, the Alien, the shark in Jaws, nameless creatures in vast nature, inexplicable forces that may devour or destroy us. This talk explores awe as horrifying, wonderful and life-changing. It will examine nature in Katla and The Witch, monsters such as Dracula and sharks and the Alien, the unknown forces in Stranger Things.»

Til forelesningen viser vi The Witch (2015) av Robert Eggers. New England, 1630: William og Katherine lever et fromt kristenliv med de fem barna sine, som nybyggere i utkanten av en gold ødemark. Når den nyfødte sønnen deres forsvinner på mystisk vis og avlingen svikter, begynner familien å vende seg mot hverandre. Aldersgrense 15 år.

This image has an empty alt attribute; its file name is suspiria-1024x575.jpg
Suspiria (1977, Dario Argento).

Om filmseminaret

Hver høst arrangerer Norsk filmklubbforbund og Z filmtidsskrift et to dagers helgeseminar i Oslo. Der gir vi en introduksjon til et bestemt tema. Tidligere tema har vært blant annet: Romantiske komedier, afroamerikansk film, komedier/humor, apokalypse på film og sørkoreansk film.

På disse seminarene viser vi film i en faglig kontekst, med foredrag tilknyttet de ulike filmene. Vi inviterer profilerte internasjonale forelesere og filmskapere, og setter av en helg til film og faglig påfyll. Målsetningen er å gi innsikt i filmen som kunstnerisk uttrykk og dens rolle i samfunnet.

Helgen retter seg mot alle som er interessert i film. Mot deg som har allmenn filminteresse, styremedlemmer og vanlige medlemmer av filmklubb, studenter av film, medier, kunst, journalistikk, litteratur, filmbransjefolk, filmformidlere, presse, nåværende og forhenværende akademikere, cinematek-gjengere og generelt kulturinteresserte. Billetter til hele filmseminaret er ute nå. Enkeltbilletter til film+foredrag kommer tettere opptil seminaret. 

Om reisestøtte til styremedlemmer i filmklubb

For deg som sitter i et filmklubbstyre. Maks. 2 personer per klubb, inntil 3000 kr per person. Beløpet dekker overnatting og rimelig reise, og forutsetter registrert oppmøte på seminaret begge dager. 

Reisestøtten utbetales etterskuddsvis mot kvitteringer (kontakt: nfk (at) filmklubb.no), og dekker ikke billett til filmklubbhelga. Om du har lang reisevei og dyre billetter kan vi støtte litt mer: Send en epost til  nfk (at) filmklubb.no der du sier hvor du reiser fra og hva det vil koste.

Vi har ikke et fast seminar-hotell, men både Comfort Hotel Xpress Central Station og Comfort Hotel Børsparken ligger i nærheten av Cinemateket og er av den rimelige sorten.

Filmseminaret arrangeres av Norsk filmklubbforbund, i samarbeid med Z filmtidsskrift og Norsk filmkritikerlag, og med støtte fra