Foto: Jamie Michael Bivard

Lyst til å starte filmklubb for barn og unge?

Med vår nye håndbok får du en enkel oppskrift på hvordan du kan starte filmklubb for barn og ungdom der du bor. Den første filmvisningen er bare få steg unna.

Håndboka for barne- og ungdomsfilmklubber finner du her.

Skap filmopplevelser for livet

Gode, konsentrerte filmopplevelser kan forandre alt. Mange av oss kan peke på den filmopplevelsen vi husker best, den som forbløffet oss, satte seg i kroppen, og tente filminteressen for alvor. For mange av oss skjedde det i barndommen, eller i ungdomstiden.

Kinosalen byr på noe helt magisk: Når mørket senker seg og mobiltelefoner legges vekk, er det duket for en helt spesiell tid for både store og små. Ved å starte en filmklubb, kan man skape slike opplevelser, enten barna får møte Totoro eller Prinsesse Mononoke for første gang, grøsse av Et førjulsmareritt eller kjenne Buster Keatons vidunderlige akrobatikk på kroppen.

Som Hege Kristin Widnes i Tromsø barnefilmklubb uttalte da klubbene møttes på Filmklubbdagene i 2022:

– Når barna først kommer til Tromsø barnefilmklubb er de ofte litt urolige. De løper rundt, sitter ikke i setene sine under hele forestillingen, og det er helt greit. Men så, når de kommer neste gang og gangen etter det, får de en ro over seg. De sitter stille under en hel spillefilm og følger med. Det er akkurat som om filmklubben lærer dem å konsentrere seg om et lengre format.

Møt likesinnede

En barnefilmklubb drives av filminteresserte foreldre eller av ansatte i en kulturinstitusjon sammen med lokale ungdommer. De møtes jevnlig for å sette program, diskutere og se film, men deres hovedaktivitet består av å arrangere filmvisninger for lokalsamfunnet. Visningene kan finne sted hvor som helst: På kino, etter avtale med kinosjefen, men også i fritidsklubben, eller på en lokal kulturinstitusjon.

På samme måte som noen driver med korps eller fotball, kan man drive med filmklubb – det er et godt sosialt samlingspunkt, det krever ingen forkunnskaper å være med, og sammen med filmen kan man finne på mange andre ting. Diskutere den, lære å anmelde film, ha animasjonsworkshop, eller kanskje ungdommen vil lage sin egen filmpodcast?

Håndboka gir en enkel innføring i hva du må gjøre – og i hvilken rekkefølge – for å starte en filmklubb.

En trygg og mangfoldig møteplass

Kinovanene forandrer seg, og det er ikke lenger en selvfølge at barn og unge får se mange ulike typer film på kino. Filmene med størst markedsføringsbudsjett i dag er nokså like, både i uttrykk, språk og fortellerteknikk. Men der kan en filmklubb gjøre en forskjell.

En barnefilmklubb har gjerne et stort repertoar, og setter opp filmer fra hele filmhistorien og fra ulike verdensdeler. Slik blir barna eksponert for et større mangfold av idéer og uttrykk, og har et trygt og godt sted å reflektere over og snakke om temaene som dukker opp underveis.

Ønsker du å vite mer om hva som skal til for å starte en filmklubb for barn og unge? Sjekk ut håndboken, og snakk med folk i nærmiljøet ditt om de kan ha lyst til å være med å starte filmklubb.

Norsk filmklubbforbund er en ikke-kommersiell aktør som jobber med filmformidling og hjelper filmklubber over hele landet. Ta kontakt med oss dersom det er noe du lurer på!

Toppfoto: Jamie Michael Bivard. Grafisk designer for håndboka: Elin Mejergren.