Vis norsk kortfilm gratis!

Et prisvinnende jobbintervju, mulige elefanter og overvinning av psykisk og fysisk smerte: Her er årets kortfilmpakke, og fem gode grunner til å vise den.

Hvert år finner vi våre favoritter blant Kortfilmfestivalens filmer, og lager en egen pakke. I år inneholder pakken blant annet Gullstolen for beste musikkvideo Avanti, festivalfavoritt Kanskje det var elefanter og rørende Smerteterskel. Se full oversikt over filmene nederst i saken.

Fem grunner til å vise kortfilm:

1) Det er gratis for filmklubber å vise de norske kortfilmpakkene våre!
2) Få ting er så kraftfulle, overraskende eller provoserende som en vellaget kortfilm. Lag kortfilmkveld, sett i gang diskusjonen – og kanskje noen lar seg inspirere til å lage film selv.
3) Bring tilbake forfilmen! Kortfilm er en ypperlig måte å lage sammenheng eller kontrast med en påfølgende spillefilm.
4) Filmskaperbesøk: De som står bak de utvalgte kortfilmene er ofte veldig villige til å komme på besøk og snakke om dem. Vi kan formidle kontakt, og dere kan søke om støtte fra oss til arrangements – og reiseutgifter.
5) Se og les: Hvert år anmelder Z filmtidsskrift alle norske kortfilmer som vises på Kortfilmfestivalen i Grimstad. Les anmeldelsene, sett opp filmene og se om dere er enige med anmelderne!

Kortfilmfavoritter 2024

Kanskje det var elefanter. Torill Kove, 17 min. Animasjon.
Tre rebelske tenåringsdøtre, en rastløs mor, en far som sliter med å beregne poteter til middag, og kanskje noen elefanter, befinner seg i travle Nairobi på 1970-tallet. Familien vil aldri bli den samme etter dette.Og var det virkelig elefanter moren jaget vekk for å beskytte familien sin da de dro på en farefull safari?

Terrorist. Meena Rathor, 11 min. Fiksjon.
En fyr begynner å bli mistenksom overfor sin nye romkamerat; kan romkameraten være en terrorist … eller er han bare fordomsfull? Rathor tar temperaturen på tendenser i tida, som polarisering, og med ironiske penselstrøk konfronteres vi med våre egne forutinntatte holdninger.

Avanti – Honningbarna. Sander August Dahl, 3:30 min. Musikkvideo.
En ung mann skal på et jobbintervju, men roter det noe voldsomt til. En kommentar til de rådende kriteriene for å være en god medarbeider og lykkes i arbeidslivet.

Siste kapittel. Frøydis Fossli Moe, 13 min. Dokumentar.
Etter en oppvekst preget av forsømmelse og vold, har Frøydis kuttet all kontakt med foreldrene sine. Når hun hører at faren har kreft og er døende, utløser det en kompleks og smertefull emosjonell reaksjon. Faren er et svart hull i hennes sinn, men han blir også et svart hull i Frøydis’ film. Det er en film som er vond å se, men som likevel gjør godt, og som balanserer på en veldig stram line mellom det personlige og det private.

Skin. Leo Behrens, 7 min. Eksperimentell.
SKIN er en poetisk utforskning av identitet og selvoppdagelse, som bruker visuell symbolikk for å skildre en kvinnekropps transformasjon til den mannen hen selv opplever hen er. Gjennom indre manifestasjon kastes den gamle huden, og den sanne identiteten omfavnes. Filmen er ordløs, med en effektiv bruk av en musikk som både er bombastisk og samtidig forsiktig, og resultatet er både sanselig og livsbejaende.

Smerteterskel. Marianne Ulrichsen, 17 min. Fiksjon.
Vilja elsker bryting selv om hun er livredd for smerte og taper hver kamp. Når hennes nye stesøster, Thea, viser seg å være stjernen i bryteklubben, må Vilja overvinne sin frykt for både fysisk og følelsesmessig smerte.
– Ikke jobb mot følelsene. Bruk dem til din fordel, råder Thea og trener opp Vilja i bryting så vel som i livet selv.

Agurk. Harald Furuholmen, 11 min. Fiksjon.
Shintaro lever i en ekstrem eremitt-tilstand. Han er en hikikomori, med en angst som er så påtrengende at han nesten aldri kan bevege seg ut av leiligheten sin. En dag mottar han en hjemmedyrket agurk fra den eldre nabokvinnen, noe som får hans lammende angst til å feilaktig overbevise ham om at han må gjengjelde gesten.Hvorfor er det så vanskelig å finne riktig respons når naboen gir deg en selvdyrket grønnsak?

Samlingen finnes på DCP, Blu-ray, og som HD-fil, og tilbys gratis for filmklubber.

Les mer om filmene her!

For å bestille kortfilmpakken, send en e-post til chloe (at) filmklubb.no. Skriv hvilken dato dere ønsker å vise filmene, og om dere ønsker dem på bluray, DCP eller en fil.

kortfilmfavoritter2024