Vis utenlandsk film gratis!

Noen ganger er filmbudsjettet trangt. Da kan det være kjekt med noen filmer som klubben kan vises helt gratis. Her kommer tips til filmer fra Frankrike og Latvia som filmklubbene kan sette opp.

En av filmklubbenes største utfordringer er kostnaden ved å vise film. Filmer som har vært på norske kinoer de siste årene, er ofte de rimeligste å vise. Disse filmene har norske distributører med stor forståelse for filmklubbevegelsen, så de setter rimelige priser, og er glade i at filmklubber holder liv i filmene og gir dem et større publikum. Filmer hos internasjonale rettighetshavere derimot, kan bli kostbare å vise – og enda dyrere når den norske krona er svak.

Heldigvis er det noen filmer det går an å vise helt gratis:

Nye og klassiske franske filmer

Filmklubbene kan få tilgang til det franske instituttets egen nedlastningsplattform IfCinema, og vise filmer helt gratis derfra. Per dags dato er det mer enn fire hundre tilgjengelige filmer i HD-kvalitet (tilsvarer Bluray) med engelske tekster. Katalogen oppdateres stadig med nye titler som har gått seiersrunder på internasjonale filmfestivaler, samt nyrestaurerte klassiske titler.

Le Mépris (Godard, 1963)

Noen franske filmtips:

Le Mépris (Jean-Luc Godard, 1963). Godards legendariske verk, om en ekteskapelig krise som utspiller seg under middelhavsola med en filminspilling som bakteppe. Med Brigitte Bardot, Michel Piccoli, Fritz Lang og Jack Palance. Ifcinema har også Alphaville, A bout de Souffle og La Chinoise tilgjengelig for nedlastning.

The Last Metro (François Truffaut, 1980). Truffauts gjenskapning av et parisisk teater under nazi-okkupasjonen, med Cathrine Deneuve i hovedrollen, er en av inspirasjonene for Tarantinos Inglorious Basterds.

Pacifiction (Albert Serra, 2022). På den franske stillehavsøya Tahiti spres det rykter om at nye atomprøvesprengninger skal finne sted. De franske myndighetenes lokale representant, spilt av Benoît Magimel, må forsøke å manøvrere seg mellom øyas ulike miljøer og maktsentre. Filmen, som var et høydepunkt fra Tromsø internasjonale filmfestival, beskrives som «en suggererende, enigmatisk og dypt fascinerende filmopplevelse fra en av Europas mest originale og kompromissløse auteurer.»

The Goldman Case (Cédric Kahn, 2023). Vist i Directors’ Fortnight-programmet i Cannes i 2023, dette er en rendyket politisk rettsalsthriller. Den gjenskaper rettssaken mot Pierre Goldman, en kontroversiell aktivist med jødisk bakgrunn fra den radikale venstresiden, som var anklaget for et dobbeltmord, men som erklærte seg selv uskyldig.

Den omfangsrike katalogen inkluderer også filmer av Justine Triet, Germaine Dulac, Henri-George Clouzot, Jean Vigo, Robert Bresson og Jacques Demy.

Hvordan bruke IFcinéma?

For å komme i gang, opprett en bruker som «Cultural partner» på IfCinemas nettsider. Bruk gjerne en epost-adresse som flere i filmklubben har tilgang til.

Nå kan du logge deg inn på Ifcinemas nettsider og søke opp filmer. Gå til filmkatalogen. For å få opp utvalget som er tilgjengelig for nedlasting i Norge, kryss av for «Show only films available in my country», samt format-kategorien «Download».

Programvaren kan når som helst installeres på en PC eller Mac. Merk at plattformen bare kan lastes ned på en enhet av gangen, så sørg for at programvaren er installert på maskinen som skal brukes til å vise filmen. Det er heller ikke tillatt å benytte egne Bluray-er og DVD-er.

Plattformen kan også brukes til private påsyn eller fellesvisninger innad i styret.

Latviske filmer for et norsk publikum

I 2022–2023 samarbeidet Norsk filmklubbforbund med Riga internasjonale filmfestival for å se om det gikk an å lage et filmklubbnettverk i Latvia. Med EØS-midler kunne NFK skaffe latviske filmer, tekste dem på norsk, og tilgjengeliggjøre dem for norske filmklubber. Disse kan vises helt gratis, både i voksen- og barnefilmklubber. Filmene skal også være gratis for de som skal se dem, så filmklubben kan ikke ta inngangspenger.

my favourite war
My Favourite War ( Burkovska-Jacobsen, 2020)

My Favourite War (Mans mīļākais karš, 2020, Ilze Burkovska-Jacobsen). En sterk vitnefortelling om hvordan det var å vokse opp i sovjetisk-dominert Latvia under den kalde krigen. Aldersgrense: 12 år.

Lame-os (Tizlenes, 2021, Marta Elina Martinsone). Trailer. Tenåringskomedie om tre jenter som snart er ferdige med skolegangen, og som helt på tampen bestemmer seg for å bli de mest populære jentene på skolen. En morsom, fargerik og nostalgisk musikal om vennskap (hovedbilde).

Jacob, Mimmi og de snakkende hundene (Jēkabs, Mimmi un runājošie suņi, 2019, Edmunds Jansons). Barnefilm om Jacob, som drømmer om å bli arkitekt. Sammen med sin sjefete kusine Mimmi, og en gjeng snakkende hunder finner de ut at de skal stoppe byggingen av en høyblokk like ved den lokale parken. Basert på boka Dog Town av Luize Pastore. Aldergrense: 7 år.

Det er også med to kortfilmer fra Lativa i kortfilmpakken «Animerte kortfilmperler for barn 2023», som klubbene kan vise gratis. De latviske filmene er Godnatt lille bjørn (Māra Liniņa, 2022) og På tur med koret (Edmunds Jansons, 2012).

Kontakt oss i sekretariatet om filmklubben vil ha flere tips til filmer å vise gratis. Vi hjelper dere gjerne!