Fortellingen om prinsesse Kaguya (2013)

かぐや姫の物語

(Kaguya-hime no monogatari)

Fortellingen om prinsesse Kaguya er en fortryllende animasjonsperle basert på et av Japans eldste eventyr. Som eventyr flest er historien engasjerende og enkel på overflaten, men har også en dypere moral. Likevel handler den først og fremst om en liten jente i søken etter sin egen identitet.

Okina er en gammel bonde som en dag finner en bitteliten jente på størrelse med en finger inne i en lysende bambusstamme. Han tar jenta med hjem til kona Ouna. De bestemmer seg for å ta vare på og oppdra henne som en prinsesse. Med kjærligheten fra sine foreldre er hun plutselig blitt forvandlet til en nydelig ung kvinne.

Animasjonen er nydelig og særegen og gjør dette til en visuell fryd for store og små. Bildene er håndtegnet og håndmalte, og flyter som en elv av delikate, detaljerte akvareller. Kullskissene har ekspressiv energi, mens blekkstrekene bringer liv til glimrende sollys, blomstrende blomster og dansende snøflak.

Fortellingen om prinsesse Kaguya er  laget av en av animasjonsfilmens store mestere Isao Takahata.

Om aldersgrense: Før hadde filmen 7 års aldersgrense. Etter Medietilsynet endret kategoriene har vi satt denne til 9 år. Fra barnevakten.no: «Filmen har syv års aldersgrense på grunn av noen litt dystre scener. I utgangspunktet er det ingenting i veien for at barn fra syv år kan se filmen, men den passer i grunn ikke for barn. Filmen er heller ikke dubbet til norsk, det er japansk tale med norske undertekster.»

Med: Aki Asakura, Kengo Kora, Takeo Chii, Nobuko Miyamoto

DVD, DCP
Japansk
  • Rettigheter uavklart

Filmklubbforbundet har filmkopien, men det er uklart hvem som har rettigheter.