fbpx
Hamlet Goes Business

Hamlet Goes Business

Finland, 1987
Originaltittel: Hamlet liikemaailmassa
Regi: Aki Kaurismäki
Foto: Timo Salminen
Språk: Finsk. 
Lengde: 1t 29min
Format: Blu-ray. Tekstet på norsk, engelsk, svensk, dansk og finsk.
Priskategori: Internasjonal import (150 euros)

Den noe platte tittelen til tross: Dette er på ingen måte noen platt film. Tvert imot er det en samtidig behandling av Shakespeares Hamlet som tilfører denne velbrukte historien en sjelden humor og originalitet. Hamlet Goes Business inneholder også to andre ting som alltid er til stede når Aki Kaurismäki lager film: bisarr tematikk og Kati Outinen. Shakespeares Hamlet er forvandlet fra slank, smart og dansk til feit, dum og finsk. Og for å gjøre forvandlingen komplett, er han også gjort om til en meget dårlig poet og forretningsmann innen produksjon og salg av svenske gummiender.

Sær nisje til tross: Man skal ikke kimse av potensialet i denne karen. Han planlegger nemlig hevn over onkelen, som drepte faren hans for å få familiebedriften inn på det omtalte gummiand-markedet. Kati Outinen spiller nok en gang rollen som den bleke kvinnen med stenansiktet. Aki og Kati har laget hele syv filmer sammen, og i samtlige av minuttene, med ett unntak, ser det ut som om hun bærer på en uendelig tung bør: Tynn og spinkel, med øyne fastlåst i tusen-mils-blikket og en leppeformasjon som i beste fall ligner en svak bakketopp. Unntaket var hederlig og kom med Mannen uten minne (2002). Her fremviste hun i det minste glede, kanskje til og med noe i nærheten av begjær, i møtet med den minneløse.

Karakterene i Hamlet Goes Business er altså uforsonlige og enerverende i andre potens. Filmen er fotografert i svart/hvitt, hvilket, som i Juha, ytterligere forsterker inntrykket av at menneskene er tappet for energi og nærmest går i ett med dekoren. I Hamlet Goes Business er dette enda tydeligere enn i sistnevnte, da man knapt nok har overskudd til å tenne en røyk. Det gir også en beksvart atmosfære som understreker Aki Kaurismäkis pussige humor og hang til underdrevet ironi. Filmen fremstår som en svært uærbødig og endatil spotsk adaptasjon. Det er en særegen og underlig, men like fullt flengende satire over grådighet, korrupsjon, materialisme og hevntanker.

Omtale: Cinemateket i Bergen.