Mannen med filmkamera (16mm)

Mannen med filmkamera (16mm)

Sovjetunionen 1929
Original tittel: Chelovek S Kinoapparatom
Regi: Dziga Vertov
s/hv, 66 min, stum

«Mannen med filmkameraet» er en dokumentarfilm og regnes som en av forløperne til cinema-verite bevegelsen. Filmen starter i en kino der publikum forbereder seg på en filmvisning. Deretter beveger vi oss fra lerretet og ut i selve livet. Vi følger en fotograf på jakt etter hvert eneste bevegelse i byen; han går inn i hus og fabrikker, følger toget og trikkene i deres hastige tempo. Henimot kvelden ender han på badestranden der byens innbyggere slapper av i fritiden. Mot slutten av filmen flykter selve kameraet fra sin herre.

Det er ulike bevegelser i filmen, men hele tiden over det samme tema. «Mannen med filmkameraet» reflekterer holdningen til en poet som er forelsket i verden, og som prøver å gripe dens mangfold. Dziga Vertov (1896-1954) arbeidet som regissør og forfatter i de sovjetiske filmavisene rett etter revolusjon. I 1922 startet han Kino-Pravda – ukentlige filmaviser. Vertov trodde på filmens evne til å gjengi virkeligheten og gruppen bak bl.a. Kino-Pravda kalte seg Kinoki, filmøyet. I likhet med Eisenstein, ble også Vertov etter hvert kritisert for å være for opptatt av form, og på 30-tallet ble han nokså anonym. Hans filmer fikk imidlertidig stor betydning for de engelske dokumentarister på 30-tallet, og på 50- og 60-tallet fikk han i likhet med andre sovjetiske filmskapere en ny renessanse. Den franske regissøren Jean-Luc Godard er en av dem som i perioden på slutten av 60-tallet søkte å videreføre Vertovs ideer.

NFK