Big Fish (2003)

Edward Bloom (Albert Finney) har alltid fortalt drøye historier og smurt tjukt på fra sitt eventyrlige liv som ung mann (Ewan McGregor). Eventyrlysten hans førte ham ut på en usannsynlig reise fra en liten filleby i Alabama, rundt verden, og tilbake igjen. Hans mytiske bedrifter springer fra det vidunderlige til det deliriske ettersom han spinner episke fortellinger om kjemper, snøstormer, hekser og siamesiske tvillingsøstre.

Med sine historier større enn livet selv, sjarmerer Bloom praktisk talt alle han møter, med unntak av sin fremmedgjorte sønn Will (Billy Crudup). Når moren Sandra (Jessica Lange) forsøker å gjenforene dem, må Will lære seg å skille fiksjon fra virkelighet og således akseptere sin fars store dåder og store feilskjær.

Regissør TIM BURTON er blant Hollywoods mest originale filmskapere. Han setter sitt helt spesielle preg på alle filmene han lager, og trives best i mytiske landskap av typen Big Fish, der det til tider kan være vanskelig å skille mellom drøm og virkelighet. Han startet filmkarrieren hos Disney og jobbet blant annet som animatør på filmen To gode venner. På denne tiden fikk han også anledning til å lage sine første korte filmer, og i 1985 spillefilmdebuterte han med Pee-Wee’s Big Adventure etter at Pee-Wee Herman (alias Paul Reubens) hadde sett arbeidet hans. Resten er, som det heter, historie. I 1988 regisserte han fabelen Beetlejuice, og har fulgt opp med disse filmene: Batman (1989), Edward Saksehånd (1990), Batman Returns (1992), Ed Wood (1994), Mars Attacks! (1996), Sleepy Hollow (1999) og Planet Of The Apes (2001). Hans neste prosjekt er en filmatisering av Charlie og sjokoladefabrikken. Han har også produsert animasjonsfilmer som The Nightmare Before Christmas og James And The Giant Peach.

Med: Ewan McGregor, Albert Finney, Billy Crudup, Jessica Lange, Alison Lohman, Helena Bonham Carter, Steve Buscemi, Brandon Carroll, Jonathan Castile, Marion Cotillard, Destiny Miley Cyrus, David Denman, Danny DeVito
Tema: , , ,

DVD
  • Swedish Film

Pris enkeltfilm: kr. 750,- (inkl. mva)

OBS: Merk at det for Swedish-filmer ikke er mulig å ta inngangspenger. Kontingent er OK. Alle tilstede på visningen må være medlemmer i klubben.