Plan 9 From Outer Space (1958)

Plan 9 from Outer Space aka Grave Robbers from Outer Space har status som verdens dårligste film laget av den verste regissøren gjennom tidene, Edward D. Wood Jr. Det er kanskje vanskelig å komme på filmer som er verre, men det er lett å ramse opp filmer som er kjedeligere. Plan 9 er mer severdig enn de neste 1000 på lista over verdens dårligste filmer. Det er mange gode grunner til at filmen har skaffet seg en stor tilhengerskare verden over – feil, mangler, vanvittig dialog, spesial-(d)effektene og skamløse skuespillerprestasjoner.

Flyvende tallerkner (bokstavlig talt) er blitt observert flere steder over det amerikanske kontinent. Myndighetene dekker over UFO-sakene. Flykaptein Jeff Trent har sett de flyvende tallerknene men får ordre om å holde det hemmelig. Romvesnene er på jorda for å iverksette plan 9. Jordas døde skal vekkes til live for å angripe de levende. Romvesnene mener jorda må ødelegges fordi mennesket er så idiotisk og voldelig at det til slutt vil ødelegge hele universet.

Plan 9 er en gjennomført billig og kjip produksjon. Faktisk i så stor grad at man idag vanskelig kan tenke seg at den er lagd i fullt alvor og at humoren er utilsiktet. På den annen side kan man forstå Plan 9 som meget godt innpakket samfunnskritikk.

(Trondheim Filmklubb)

Med: Bela Lugosi