Glen or Glenda (1953)

Ed Woods første langfilm har et meget personlig syn på transvestisme og transseksualitet. Her får vi se Ed Wood selv (under pseudonymet Daniel Davis) i hovedrollen som Glen, en person med forkjærlighet til konas angoragenser.

Filmen er laget som en slags dokumentar der seerene får et historisk innblikk i hvorfor menn til alle tider har vist fram sin feminine side, fra stammeritualer til uskyldige skolekarneval. Samtidig blir de ektefølte transvestitt-scenene brutt opp av særs spekulative strippe- og piskescener. I tillegg kan nevnes en særs bisarr scene der en sofa blir pisket på det mest brutale.

Da Glen or Glenda kom i 1952 var den amerikanske loven slik at enhver mann som kledte seg i dameklær risikerte å bli satt i fengsel. Dette førte til at filmen da den ble lansert ikke ble å finne på den lokale kinoen, men på tredjeklasses Grind Houses (kinoer med 24-timers åpningstid og husly for de hjemløse) og i burleske Bump and Grind-lokaler. Dette var små intime kinolokaler der det mellom hver filmvisning var show med feite, halvgamle strippere.

Det skulle gå 25 år før Harry og Michael Medved gjenoppdaget Wood. Han ble feiret i bøker som The Fifty Worst Films Of All Times og The Golden Turkey Awards. I 1994 overtok Wade Williams rettighetene til Woods, og han fikk restaurert Glen or Glenda og en rekke andre filmer.
(omtale fra Trondheim Filmklubb)

Med: Bela Lugosi, Dolores Fuller, Daniel Davis (aka Ed Wood)
Aldersgrense:
Tema: