kult kort og modig

Kult, kort og modig (2024)

Et kortfilmprogram som passer for barn fra og med 9 år, og/eller voksne med en forkjærlighet for gode kortfilmer. Gjennom 5 håndplukkede filmer, utforskes betydningen av å voksne, bli moden, og tørre å utfordre seg selv. Pakken inkluderer filmer av prisvinnende norske regissører og spesial-importerte animasjonsfilmer fra animasjonsstudioer i Frankrike og Belgia. Programmet varer 77 minutter; de enkelte filmene kan også vises hver for seg om ønskelig.

Filmene er gratis å vise i filmklubber tilknyttet Filmklubbforbundet, og er tilgjengelig på DCP, Bluray og som HD-filer.

Iris (Jon Vatne) 14 min
Ingen tror på Iris, i hvert fall ikke denne dagen. Så møter hun en liten gutt som har gått seg bort. Sammen begir de seg ut på en reise med altfor mange penger og en enhjørning.

Astra (Michał Łubiński) 15 min
En liten jente drar ut i verdensrommet for å redde storesøsteren sin.

Med egne vinger (Gabriel Hénot Lefèvre) 14 min
Et unikt bånd oppstår mellom en gammel mann, som bor på et eldrehjem ved havet, og en vill måke.

Smerteterskel (Marianne Ulriksen) 17 min
Vilja elsker bryting selv om hun er livredd for smerte og taper hver kamp. Når hennes nye stesøster, Thea, viser seg å være stjernen i bryteklubben, må Vilja overvinne sin frykt for både fysisk og følelsesmessig smerte.

Kanskje det var elefanter (Torill Kove) 17 min
Tre rebelske tenåringsdøtre, en rastløs mor, en far som sliter med å beregne poteter til middag, og kanskje noen elefanter, befinner seg i travle Nairobi på 1970-tallet. Familien vil aldri bli den samme igjen.

DCP, Digital fil, Blu-ray