Oslo kinoene setter opp billettprisen fra 30. april. Oppsigelse av filmleieavtalen og forberedelse til en tøffere konkurransesituasjon slår negativt ut for kinogjengere, men gir kanskje filmklubbene bedre kår?
Filmleieavtalen ble torpedert av Oslo kinematografer i samarbeid med ESA i Brussel. Nå må kinogjengerne betale prisen. Bestselgerimportørene har sannsynligvis krevd, og fått, en større del av filmeleieinntektene. Samtidig belager kinoene seg på økt konkurranse i markedet og må håve inn mer kapital til nyinvesteringer. Nå henter kinoene pengene inn fra publikum. Dristig, når vi vet at DVD-markedet viser ekstrem vekst og at prisene der er på vei nedover. Heretter koster dyreste billett på Oslo-kinoene 90 kroner, vanlig pris blir 75,-.
Som om ikke dette var nok foreslår filmbransjen at kinobilletter blir pålagt merverdiavgift, noe de til nå har vært fritatt for. Bransjen håper på en lav kulturmoms på 6%, mens den vil trekke fra ordinær sats på 24% på fakturaer de selv betaler. De næringsdrivende i bransjen vil tjene bra på en slik ordning, mens det igjen er publikum og samfunnet for øvrig som blir stående med regninga. Publikum bør kreve at prisen ikke går opp når momsen eventuelt kommer, bransjen vil likevel tjene mer penger om kulturmomsalternativet blir vedtatt.
Filmklubbene har også merket omstillingen i bransjen ved at det nå må gjøres filmleieavtaler med hvert enkelt filmbyrå istedenfor med hele bransjen som tidligere. En del byråer har benyttet sjansen til å kreve høyere pris for filmene sine, mens andre til dels har gått motsatt vei og satt leieprisen ned. Her ser det altså ut til at konkurransemomentet fungerer. Men, blir det lagt merverdiavgift på filmleie fra neste år, kommer dette på toppen av leia og filmklubbene har ikke mulighet for å trekke den fra noe sted.
Filmklubbene behøver likevel ikke se helt mørkt på situasjonen. Nystartede og små filmklubber kan glede seg over lave filmeleiepriser. Fremdeles vil det være relativt billig å drive filmklubb, enten man satser på DVD-projeksjon eller får tilgang på et rimelig kinolokale og 35mm utstyr. Med høyere billettpris på kino kan filmklubbene med sin medlemskapsordning og lave priser for aktive filmklubbmedlemmer bli et enda mer attraktivt filmtilbud.