Farvel til Cinematek og barnefilmklubb i Kristiansand?

Det nye kulturhuset, ”Kilden”, i Kristiansand kan bety slutten for byens forholdsvis nystartede cinematek. Med det nye kulturhuset i drift har vi fått et behov for å ”slanke balansen”, sier en lokal politiker. Hallo?

Sørlandsbyen kunne nylig innvie et flott nytt kulturhus, men hadde åpenbart undervurdert kostnadene ved å fylle huset med innhold. Da vaktmester- og vedlikeholdsregningen kom, var det lite penger igjen til å fylle huset med kultur. Noe som kunne bidratt til å fylle huset ville ha vært et levende cinematek., men noe slikt ble det ikke satt av plass til i den nye bestestua.

Cinemateket i Kristiansand ble opprettet for få års siden og holder til i Aladdin, byens gamle kino. Her finnes teknisk oppdatert utstyr og bygget huser i tillegg flere andre kulturaktiviteter, blant annet barnefilmklubb og Sørnorsk filmsenter. Og nå vil kommunen rett og slett kvitte seg med huset! Uten at noe realistisk alternativ er stablet på beina. Cinemateket er i ferd med å etablere seg som et viktig kulturpunkt både for byens voksende profesjonelle filmmiljø og for det generelt filminteresserte publikum. Aladdin fyller en viktig plass i byens voksende audiovisuelle kulturliv.

Det vil være synd om Cinemateket og barnefilmklubben i Kristiansand nå må nedlegges eller får vesentlig dårligere rammer for driften. Det er kanskje en enda større kulturpolitisk skandale om Aladdin kino, med sine tradisjoner helt tilbake til 1909, nå blir nedlagt. Ingen i Kristiansand som tenker at kultur handler om noe annet enn å slanke budsjettbalansen?

Se forøvrig Irene Torp Halvorsens innlegg om Aladdin kino og Cinemateket i Kristiansand på facebook: https://www.facebook.com/#!/groups/45984978742/permalink/10150401425258743/