14 kilometer

14 kilometer (2009)

14 kilómetros

14 kilometer er den korte distansen mellom Nord Afrika og Spania. For illegale innvandrere er dette en utrolig lang reise. Dette er fortellingen om en lang reise, som startet mye før den ble nyhetsoppslag.
Ambisiøs gjenfortelling av reisen fra det vestlige syd-Sahara til Spania av tre som forsøker å komme seg inn i «det lovede land – Europa?. «14 KILOMETER? er ærlig i sitt portrett av de fysiske og psykologiske strabaser disse tre utsettes for og i sin avvisning av å lage en spennende historie av det virkelige livs skrekkopplevelser.

Violeta, en tenåring som bor i en liten landsby i Mali, har bare et arrangert ekteskap med en lidderlig gammel mann å se frem til, og bestemmer seg for å stikke av til et fjernt sted. I mellomtiden, i nabolandet Niger, mekanikeren Buba er en talentfull fotballspiller; hans bror, Mukela, foreslår at han skal prøve sine ferdigheter i Europa, hvor «ingen dør av sult.? Violeta møter de to guttene når de alle er om bord i en svær lastebil, med mange andre, i sentrale Niger. Ruten går over den nådeløse Tenere-ørkenen mot Marokko. Skrekkopplevelsene begynner å vokse. Og når de kommer i kontakt med mennene som kontrollerer deres skjebne, forbreder Buba seg for den endelige 14-kilometer strekningen over til Europa (til en kostnad av ca $1,000). Nå begynner dramaet å vokse til nye høyder.

Med: Adoum Moussa, Illiassou Mahamadou Alzouma, Aminata Kanta
Aldersgrense:
Tema: ,

DCP
Spansk
  • Fidalgo

For å bestille film fra Fidalgo, må filmklubben fylle ut dette skjema: https://filmklubb.no/wp/wp-content/uploads/2023/05/fidalgo-skjema.xlsx og send det til office@fidalgo.no med chloe@filmklubb.no i kopi.

850,- kr + mva per visning (DCP).

Frakt frem og tilbake kommer i tillegg.

Alle kopier sendes i retur til Fidalgo.