avalon

Avalon (2012)

Axel Petersens debut er en unik blanding av bitende satire, vond thriller og absurd allegori.
«Avalon» handler om en aldrende utelivskonge i snobbebyen Båstad som er i ferd med å åpne en ny klubb, men som blir avsporet av et uheldig møte med en innleid håndverker fra Latvia. I en scene danser han utslitt og alene til Roxy Musics tittellåt over teksten: «Now the party’s over, I’m so tired».

Det er vanskelig å ikke se på scenen som en kommentar til dagens geopolitiske situasjon. Som politisk film gjør Avalon det meste riktig: etablerer et lite filmatisk univers fullt av humor, tragedie og egenart, og makter å bruke det til å fortelle en større fortelling om verden i dag.

Omtale: Ulrik Eriksen, Filtermagasin.no

Bilde: Svenska institutet.

Filmen tilbys av Sveriges ambassade i Norge. Bilder, trailer og screener kan fås ved forespørsel. Det er også mulighet for å invitere gjester og innledere i forbindelse med en visning. Ta kontakt med Norsk Filmklubbforbundet for mer informasjon.

Logga Sveriges ambassad Oslo

Med: Johannes Brost, Peter Carlberg, Léonore Ekstrand